Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Bagaimana Hendak Membuka Hijab?

Baru-baru ni saya ada menonton movie Al-Hijab.

Jadi saya ingin bertanya,
Bagaimana hendak membuka dan menutup Hijab?

apa itu Puasa Mutih @ Pategeni? Bagaimana caranya?


Last update on March 12, 6:22 pm by Dr_Hamzani_Salleh.
saya mula keliru, ade beberapa version pasal Puasa Mutih @ Pategeni ni.

sebenarnya bagaimana caranya?

niat yang macam mana?

apa pantang larangan?
Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Baru-baru ni saya ada menonton movie Al-Hijab.

Jadi saya ingin bertanya,
Bagaimana hendak membuka dan menutup Hijab?

apa itu Puasa Mutih @ Pategeni? Bagaimana caranya?




iya x iya jugak camne cara nya nk buka hijab,utk penampakan alam ghaib,seperti mencari org hilang dan sebagai nye ?
Ape jenis Hijab yang boleh buka selain penglihatan?

10900
Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar
  likes this.

dengan sendirinya atau dengan amalan yang melibatkan campur tangan tenaga asing.


dulu pernah ade seorang guru berkata kepada kawan saya .anak murid dia ada yang belajar sampai 25 tahun pun belum dapat sebegini(terbuka hijab)


ade juga kawan saya melalui proses amalan yang diamalkan mampu terbuka hijab(boleh tengok tv )


ade juga bekas guru saya menceritakan pengalaman semasa beramal boleh tengok tv dekat kepala lututje.tangkap ikan dengan tangan.lepastu guru kepada guru tersebut marah kata:kamu dah gilerke?masa perjalanan salik ke Khalik macam2 cobaan terjadi.rezki masing2.


kalau terbuka dengan sendirinya dan dibuka dengan campur tangan tenaga asing memang berbeza.yang dibuka ada limit .


dan yang terbuka jika tiada bimbingan bisa jadi giler.bukan tujuan seseorang itu mengharapkan terbukanya hijab.cuma prosesnya seseorang akan lalui.mungkin sama atau tidak sama perjalanan seseorang itu.


mereka yang ade gangguan pun boleh melihat itu begini begitu begini.cuma kebenaranyna sahaja.


seperti ada pedamping berbisik disangkanya dapat ilham.


kene ade guru untuk rujukan.

bab puasa putih memang ade kawan saya punya kawan tersilap dengar arahan guru tengtang puasa putih.tak silap beliau berpuasa melebihi bilangan bulan yang ditetapkan.


kulitnya gelap berubah menjadi cerah menyebabkan kawan2 sendiri tidak dapat mengenalnya.dan kelebihan dpd puasa tersebut dia boleh.......................................


 

 like this.

Semua orang hakikatnya sudah terbuka hijab cuma tertutup kembali selepas dilahirkan. Ada yg dianugerahi tetap terbuka pada tahap2 tertentu. Untuk orang2 lain secara normalnya kena cari guru dapatkan amalan yg bersanad buka semula hijab. Ada yg dapat dan ada yg masih tak dapat2. Semua itu kurniaan hakNya semata2.

Salam....banyak amalan yang digunakan untuk membuka hijab...


hijab itu terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu penglihatan,pendengaran,mata hati, dll..


membuka hijab ini adalah untuk menambahkan keimanan disamping mengetahui kebesaran Allah wujudnya alam2 lain selain alam nyata..Mempercayai alam2 ghaib dan yg ghaib itu juga temasuk dalam rukun iman kita..Kita sebagai hamba perlu mengetahui kenapa hijab itu terjadi...Jika amalan kita hanya lah syariat dan tahap keimanan kita tidak sampai ke makrifatullah sukarlah utk kita mengawal kekusyukan dalam ibadah disamping hijab yang terbuka....Para cendekiawan dan ahli tariqat yang hendak sampai keperingkat wali ujiannya adalah melihat langit hingga kelangit yang ketujuh..wallahualam..


Bab puasa memutih ini adalah menahan nafsu dari berbuka dengan nikmat yang berlebihan..berbuka dgn air kosong dan nasi putih kepal (mati rasa) ada yang tersalah tafsir membuat puasa ini adalah semata2 inginkan sesuatu ilmu, tp ia adalah tujuan pembersihan hati disamping zikir2 dan amalannya..puasa memutih ini adalah niat sama seperti puasa sunat disamping berdoa niat hajatnya..Ia juga salah satu daripada tawassul..Jika ia perlu puasa 3 hari ia hendaklah puasa dan berbuka pada ikut syaraknya waktu berbuka.


 


Puasa patigeni ini berlainan,ia perlu puasa sehari semalam, selepas subuhnya adalah waktu berbukanya...


1.Niat puasa sunat krn Allah,dan berbuka pada subuh keesokanya..Jika niat 1 hari..jika 3 hari maksud dia tak tidur tak makan 3 hari 3mlm


2.Sehari semalam itu perlu mengasingkan diri dengan wudu' yang sempurna dan ia tidak boleh membatalkan wudu' dgn perkara2 yg membatalkan dan ia adalah juga membatalkan patigeni itu..


3.Amalan zikrullah bersambung dgn amalan ibadah yg lain spt solat 5 waktu dan solat sunat serta qiamulai


4. Batal jika tersenggut nak tido,batalkan wudu', dan perkara2 membatalkan solat...hanya org yg beriman merasakan kekenyangan dalam kelazatan ibadah,zikir2..Jika nafsu itu terbatal maka terbatallah keakuan..Hanya zat Allah sahajalah yang wujud..


 


Ini adalah amalan yg saya tahu..jika ingin mengetahui lebih lanjut perlulah bertanyakan kepada yang Ahli ..Wallahualam bissawab

Ape jenis Hijab yang boleh buka selain penglihatan? 10900


Hijab penglihatan


Mata Hati 


Pendengaran


Ia juga ilmu almaunah- ilmu kanuragan - ilmu kasyaf - ilmu laduni - ilmu karomah-


wallahualam bissawab....


 

 like this.

ada satu golongan ini diangkat oleh Allah S.W.T yang mana diberikan kelebihan(kasyaf batin)kerana mereka lebih banyak melakukan kerja kerja amal kepada orang lain dpd mementingkan diri sendiri.


Dia yang memilih.sejak kebelakangan ini ada juga guru2 yang mengajar ilmu makrifat dan sebagainya.hakikatnya guru yang mengajar pun tiada makrifat ,pedamping juga ada.mungkin gurutu tiada atau tidak tahu apa yang ada padanya.


mengikut pelajaran yang telah saya lalui.kasyaf yang dicari kasyaf mata dalam.pandangan mata zahir masih boleh tertipu lagi.


kalau ada gangguan suara dalam diri itu bukan kasyaf!mungkin disebabkan amalan yang tersilap dan tidak disengajakan.

sevensight said...


ada satu golongan ini diangkat oleh Allah S.W.T yang mana diberikan kelebihan(kasyaf batin)kerana mereka lebih banyak melakukan kerja kerja amal kepada orang lain dpd mementingkan diri sendiri.


Dia yang memilih.sejak kebelakangan ini ada juga guru2 yang mengajar ilmu makrifat dan sebagainya.hakikatnya guru yang mengajar pun tiada makrifat ,pedamping juga ada.mungkin gurutu tiada atau tidak tahu apa yang ada padanya.


mengikut pelajaran yang telah saya lalui.kasyaf yang dicari kasyaf mata dalam.pandangan mata zahir masih boleh tertipu lagi.


kalau ada gangguan suara dalam diri itu bukan kasyaf!mungkin disebabkan amalan yang tersilap dan tidak disengajakan.



terima kasih atas nasihat nya....


 

umaiyah82 said...


Bab puasa memutih ini adalah menahan nafsu dari berbuka dengan nikmat yang berlebihan..berbuka dgn air kosong dan nasi putih kepal (mati rasa) ada yang tersalah tafsir membuat puasa ini adalah semata2 inginkan sesuatu ilmu, tp ia adalah tujuan pembersihan hati disamping zikir2 dan amalannya..puasa memutih ini adalah niat sama seperti puasa sunat disamping berdoa niat hajatnya..Ia juga salah satu daripada tawassul..Jika ia perlu puasa 3 hari ia hendaklah puasa dan berbuka pada ikut syaraknya waktu berbuka.


 


Puasa patigeni ini berlainan,ia perlu puasa sehari semalam, selepas subuhnya adalah waktu berbukanya...


1.Niat puasa sunat krn Allah,dan berbuka pada subuh keesokanya..Jika niat 1 hari..jika 3 hari maksud dia tak tidur tak makan 3 hari 3mlm


2.Sehari semalam itu perlu mengasingkan diri dengan wudu' yang sempurna dan ia tidak boleh membatalkan wudu' dgn perkara2 yg membatalkan dan ia adalah juga membatalkan patigeni itu..


3.Amalan zikrullah bersambung dgn amalan ibadah yg lain spt solat 5 waktu dan solat sunat serta qiamulai


4. Batal jika tersenggut nak tido,batalkan wudu', dan perkara2 membatalkan solat...hanya org yg beriman merasakan kekenyangan dalam kelazatan ibadah,zikir2..Jika nafsu itu terbatal maka terbatallah keakuan..Hanya zat Allah sahajalah yang wujud..


 


Ini adalah amalan yg saya tahu..jika ingin mengetahui lebih lanjut perlulah bertanyakan kepada yang Ahli ..Wallahualam bissawab



Ramai yg amal tapi tak lepas puasa mutih dan patigeni ni! Ujiannya lapar dan dahaga bagi puasa mutih. Patigeni ni pula cabarannya ialah mengantuk. Terlena seketika pun dah batal.


Puasa mutih dan patigeni ni adalah laku spiritual yg memang bukan semata2 inginkan sesuatu ilmu tapi ianya 'mengeraskan' satu2 hajat dgn cara penyucian diri. Semua lelaku tersebut tetap pada permohonan pada Yg Maha Esa. Lebih banyak dapat kita lihat dlm ilmu hikmah keduniaan. Dlm ilmu akhirat pun ada juga lebihkurang sebegini. Tanyalah pada yg tahu.

 like this.

cam manba nak buat patigeni?


beddezeuk said...


 


Ramai yg amal tapi tak lepas puasa mutih dan patigeni ni! Ujiannya lapar dan dahaga bagi puasa mutih. Patigeni ni pula cabarannya ialah mengantuk. Terlena seketika pun dah batal.


Puasa mutih dan patigeni ni adalah laku spiritual yg memang bukan semata2 inginkan sesuatu ilmu tapi ianya 'mengeraskan' satu2 hajat dgn cara penyucian diri. Semua lelaku tersebut tetap pada permohonan pada Yg Maha Esa. Lebih banyak dapat kita lihat dlm ilmu hikmah keduniaan. Dlm ilmu akhirat pun ada juga lebihkurang sebegini. Tanyalah pada yg tahu.


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar


cam manba nak buat patigeni?


 



Tak pernah buat. Hanya tau drp kawan2 je. Semua tu hikmah keduniaan. Ada macam2 lagi jenis puasa yg diamalkan camtu yg mana ikut tradisi kejawen. Di bawah info aku kuitp drp site lain.


 


http://www.suaramerdeka.com/v1/index.php/read/kejawen/2 011/07/06/546/Macam-macam-Puasa-ala-Kejawen


BULAN Ramadhan 1432 Hijriyah akan tiba. Bulan inilah yang ditunggu-tunggu jutaan umat muslim, sebab segala dosa diyakini akan lebur setelah menjalankan puasa wajib selama sebulan penuh.


Sejatinya puasa adalah hal yang penting untuk meningkatan spiritual seseorang. Di semua ajaran agama, biasanya disebutkan tentang puasa ini dengan berbagai versi yang berbeda. Menurut sudut pandang spiritual metafisik, puasa mempunyai efek yang sangat baik dan besar terhadap tubuh dan fikiran.


Oleh masyarakat Jawa, bulan puasa juga diyakini sebagai bulan penuh berkah dan memiliki keistimewaan tersendiri. Filosofi Jawa menyatakan, puasa sebagai sarana menggembleng jiwa, raga, mempertajam rasa batin, olahrasa-pangrasa, serta menyucikan hati dan pikiran.


Para penghayat kejawen telah menemukan metode-metode untuk membangkitkan spirit agar menjadi manusia yang kuat jiwanya dan luas alam pemikirannya, salah satunya yaitu dengan menemukan puasa-puasa dengan tradisi kejawen. Dalam peradaban spiritual kejawen, seorang penghayat kejawen biasa melakukan puasa dengan hitungan hari tertentu untuk menaikkan kemampuan spiritual metafisik mereka.


Macam-macam puasa berdasarkan tradisi jawa adalah sebagai berikut;


1. Mutih
Ketika melakukan puasa mutih, seseorang tidak dibolehkan memakan apa-apa kecuali nasi putih dan air putih saja. Ketika dikonsumsi, nasi putihnya pun tidak boleh ditambah bahan apapun termasuk gula dan garam. Sebelum melakukan puasa mutih ini, biasanya seorang pelaku puasa harus mandi keramas dulu sebelumnya dan membaca mantra tertentu.


2. Ngeruh
Dalam melakoni puasa ini seseorang hanya boleh memakan sayuran/buah-buahan saja. Tidak diperbolehkan makan daging, ikan, telur, dan sebagainya.


3. Ngebleng
Puasa Ngebleng adalah menghentikan segala aktifitas normal sehari-hari. Seseorang yang melakoni puasa Ngebleng tidak boleh makan, minum, keluar dari rumah/kamar, atau melakukan aktifitas seksual. Waktu tidur-pun harus dikurangi. Biasanya seseorang yang melakukan puasa Ngebleng tidak boleh keluar dari kamarnya selama sehari semalam (24 jam). Pada saat menjelang malam hari tidak boleh ada satu lampu atau cahaya-pun yang menerangi kamar tersebut. Kamarnya harus gelap gulita tanpa ada cahaya sedikitpun. Dalam melakoni puasa ini diperbolehkan keluar kamar hanya untuk buang air saja.


4. Pati geni
Puasa Patigeni hampir sama dengan puasa Ngebleng. Perbedaanya ialah tidak boleh keluar kamar dengan alasan apapun, tidak boleh tidur sama sekali. Biasanya puasa ini dilakukan sehari semalam, ada juga yang melakukannya 3 hari, 7 hari dst. Jika seseorang yang melakukan puasa Patigeni ingin buang air maka, harus dilakukan didalam kamar (dengan memakai pispot atau yang lainnya).


5. Ngelowong
Puasa ini lebih mudah dibanding puasa-puasa diatas Seseorang yang melakoni puasa Ngelowong dilarang makan dan minum dalam kurun waktu tertentu. Hanya diperbolehkan tidur 3 jam saja (dalam 24 jam). Diperbolehkan keluar rumah.


6. Ngrowot
Puasa ini adalah puasa yang lengkap dilakukan dari subuh sampai maghrib. Saat sahur seseorang yang melakukan puasa Ngrowot ini hanya boleh makan buah-buahan itu saja. Diperbolehkan untuk memakan buah lebih dari satu tetapi hanya boleh satu jenis yang sama, misalnya pisang 3 buah saja. Dalam puasa ini diperbolehkan untuk tidur.


7. Nganyep
Puasa ini adalah puasa yang hanya memperbolehkan memakan yang tidak ada rasanya. Hampir sama dengan Mutih, perbedaanya makanannya lebih beragam asal dengan ketentuan tidak mempunyai rasa.


8. Ngidang
Hanya diperbolehkan memakan dedaunan saja, dan air putih saja. Selain daripada itu tidak diperbolehkan.


9. Ngepel
Ngepel berarti satu kepal penuh. Puasa ini mengharuskan seseorang untuk memakan dalam sehari satu kepal nasi saja. Terkadang diperbolehkan sampai dua atau tiga kepal nasi sehari.


10. Ngasrep
Hanya diperbolehkan makan dan minum yang tidak ada rasanya, minumnya hanya diperbolehkan 3 kali saja sehari.


11. Senin-kamis
Puasa ini dilakukan hanya pada hari senin dan kamis saja seperti namanya. Puasa ini identik dengan agama islam. Karena memang Rasulullah SAW menganjurkannya.


12. Wungon
Puasa ini adalah puasa pamungkas, tidak boleh makan, minum dan tidur selama 24 jam.


13. Tapa Jejeg
Tidak duduk selama 12 jam


14. Lelono
Melakukan perjalanan (jalan kaki) dari jam 12 malam sampai jam 3 subuh (waktu ini dipergunakan sebagai waktu instropeksi diri).


15. Kungkum
Kungkum merupakan tapa yang sangat unik. Banyak para pelaku spiritual merasakan sensasi yang dahsyat dalam melakukan tapa ini. Ada beberapa tatacara tapa kungkum yang harus dipatuhi dan biasanya dilakukan semala 7 malam.


16. Ngalong
Tapa ini juga begitu unik karena dilakuakn dengan posisi tubuh kepala dibawah dan kaki diatas (sungsang). Pada tahap tertentu tapa ini dilakukan dengan kaki yang menggantung di dahan pohon dan posisi kepala di bawah (seperti kalong/kelelawar). Pada saat menggantung dilarang banyak bergerak. Secara fisik bagi yang melakoni tapa ini melatih keteraturan nafas. Biasanya puasa ini dibarengi dengan puasa Ngrowot.


17. Ngeluwang
Tapa Ngeluwang adalah tapa paling menakutkan bagi orang-orang awam dan membutuhkan keberanian yang sangat besar. Tapa Ngeluwang disebut-sebut sebagai cara untuk mendapatkan daya penglihatan gaib dan menghilangkan sesuatu. Tapa Ngeluwang adalah tapa dengan dikubur di suatu pekuburan atau tempat yang sangat sepi.

 like this.

Ape jenis Hijab yang boleh buka selain penglihatan? 10900


Semua ikut deria yg kita ada..


 


http://en.wikipedia.org/wiki/Clairvoyance


1) Clairvoyance (seeing/ vision)


2) Clairsentience (feeling/ touching)


3) Clairaudience (hearing/ listening)


4) Clairalience (smelling)


5) Clairgustance (tasting)


6) Claircognizance (knowing)

 like this.
All times are GMT +8. The time now is 9:06 pm.