Sign Up
KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Performer playing Gambus by Marilyn John.


MAIN GAMBUS


sape pandai? saya nak belajar tapi tak tau macam mana nak belajar,

macam mana nak tuning GAMBUS atau OUD??

Minta tilong sape yang tahu tolong explain...


Gambus (Arabian Oud) by taqu.


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

kideys respek org main gambus ni...macam tak ada note ajer, main pentik sesuka hati tapi ada bunyi lagu yg sedap....

saya suka dengar bunyinye

owhh gambar ats tu...fauziah kawan kolej saya...dia mmg handal bermain gambus....dlu pnah saye mintak ajarkn sya tp x shebat dia la...yg pnting msa main ni dtg melalui hati tau....jari2 ni tiba2 berlagu....Smile

Quote:
Originally posted by: nasir
owhh gambar ats tu...fauziah kawan kolej saya...dia mmg handal bermain gambus....dlu pnah saye mintak ajarkn sya tp x shebat dia la...yg pnting msa main ni dtg melalui hati tau....jari2 ni tiba2 berlagu....Smile


tapi saya nak tune pon tak tau. hehehe.. boleh ajar asas kat saya tak??  saya nak berguru dgn encik nasir..  

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

layan bro....

dulu gambus ni sangat popular di melaka, dimainkan dengan kumpulan ghazal dirumah org kawin pada malam lepas kenduri terutama kumpulan ahmad fadhil...org kampong barum82, bertujuan menghibur dan melepaskan penat bekerja......sekarang pandai2 ajer diharamkan....haram kat umah org kawin ajer, tempat lain tak haram................la ni dah tak se lagi...

biar betul ghazal dan gambus kena haram?  pasal ape yer?

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

dulu gambus ni sangat popular di melaka, dimainkan dengan kumpulan ghazal dirumah org kawin pada malam lepas kenduri terutama kumpulan ahmad fadhil...org kampong barum82, bertujuan menghibur dan melepaskan penat bekerja......sekarang pandai2 ajer diharamkan....haram kat umah org kawin ajer, tempat lain tak haram................la ni dah tak se lagi...

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

biar betul ghazal dan gambus kena haram?  pasal ape yer?


zaman 60an hingga tahun 1980 budaya berghazal ini popular, selepas itu tiada lagi. Semua ahli keluarga kideys yg langsungkan perkahwinan ada permainan ini tapi masa kideys (1983)  dah tak ada lagi. Ini meliputi semua kampung di melaka setahu kideys....tiba2 sahaja diharamkan...tak taulah golongan yg dikatakan agama ini, bermain musik haram tapi menyeleweng duit masjid dan tanah wakaf tidak pulak !.... Tunggu korang kawin pulak untuk dengar balik.....canmer?

sape boleh ajar???  org tak sabar nak berguru ni.. belajar tune pon jadi ler,,

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

standard ler melaka punya jabatan agama islam, contoh macam pulau besar nak hapuskan makam atau bukti sejarah pendakwah islam dunia atas sebab nak hapus kan syirik, padahal  cuba tengok gambar bawah ni bile saya sendiri pergi tengok untuk cari kebenaran..  habis pulau besar dah jadi resort dgn padang golf..  cuma kalau nak besarkan padang golf tu kena hapuskan beberapa makam. 

ade ke patut marah kan makam jadi mangsa, sikit pon takde rase nak upah pengawal jaga beberapa makam tersebut.Takde langsung nak selamat khazanah bukti sejarah islam di tanah melayu.bukan perlu nak upah ramai pon. Padahal skit nyer banyak cara lain nak selesaikan masalah.

Kalau permainan tali dikatakan haram secara mutlak, maka tokoh pendakwah islam terkenal seperti HASAN AL-BANNA juga salah kerana menggunakan hiburan sebagai sumber dakwah penyebaran islam, Imam ghazali adalah pengasas alat muzik bertali pertama patut dipadamkan namanya dan digantikan dgn nama ketua agama islam melaka.. 

Org macam mereka ni ler punca menyebabkan org bukan islam takut nak masuk islam seolah-olah islam ni agama yang sangat ketat dan langsung tak boleh buat ape ape.Ini semua akibat terlampau banyak hukum yang direka-reka mengikut pendapat sendiri dan bukannya hukum itu dibuat mengikut islam.


Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

biar betul ghazal dan gambus kena haram?  pasal ape yer?


zaman 60an hingga tahun 1980 budaya berghazal ini popular, selepas itu tiada lagi. Semua ahli keluarga kideys yg langsungkan perkahwinan ada permainan ini tapi masa kideys (1983)  dah tak ada lagi. Ini meliputi semua kampung di melaka setahu kideys....tiba2 sahaja diharamkan...tak taulah golongan yg dikatakan agama ini, bermain musik haram tapi menyeleweng duit masjid dan tanah wakaf tidak pulak !.... Tunggu korang kawin pulak untuk dengar balik.....canmer?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Kalau permainan tali dikatakan haram secara mutlak, maka tokoh pendakwah islam terkenal seperti HASAN AL-BANNA juga salah kerana menggunakan hiburan sebagai sumber dakwah penyebaran islam, Imam ghazali adalah pengasas alat muzik bertali pertama patut dipadamkan namanya dan digantikan dgn nama ketua agama islam melaka.. 

Org macam mereka ni ler punca menyebabkan org bukan islam takut nak masuk islam seolah-olah islam ni agama yang sangat ketat dan langsung tak boleh buat ape ape.Ini semua akibat terlampau banyak hukum yang direka-reka mengikut pendapat sendiri dan bukannya hukum itu dibuat mengikut islam.



SEETUJUUUU...sangat.....berhati2 lah islam dah jadi topeng sekarang ! depa dah lupa islam lah yg sangat pentingkan kesenian itu....

fauziah gambus leer orgnya 

serius org nak belajar ni nasir...   try tanya dia sudikah jadi tok guru saye  yang langsung 0 tak reti nak tune gambus... kekeke...  nasir tak tau main? ajar basic pon jadi ler...   gambus dah ade... baru beli..

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

sape boleh ajar???  org tak sabar nak berguru ni.. belajar tune pon jadi ler,,

Pak ngah ler...keluarga isteri kideys tu.....tak tau dia ada masa tak ?

All times are GMT +8. The time now is 12:15 am.