Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Wali 9(wali songo)siapakah mereka sebenarnya?

mari kita bincang dan kongsi ilmu,

Wali 9(wali songo) darimana asal usul dan siapakah mereka sebenarnya?


http://4.bp.blogspot.com/_h8tsW011npY/SiSWwZ5AfpI/AAAAAAAAAKg/gH7IkfDkkkM/s400/Walisongo+Lengkap.JPG

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

aslamualaikum.maaf kalau taksalah saya merika semua dari indonasia.dan merika menyapaikan apa yg di amanahkan kepada merika ya itu pusaka yg telah di tingalkan untuk manusia di bumi ALQURAN DAN SUNNAH NYE.  salam

Sunan Gunung Jati jer dari tanah jawa.. 

yang lain bukan dari jawa yang saya belajar dulu.


Sunan ni yang tau nama gelaran. ade nama asal disebalik nama sunan.



Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

maaf lah sama-sama kite cari darimana asal usolnye wali-2

ade sape sape yang boleh bagi penjelasan yang lebih terperinci mengenai mereka???  


ape kah kelebihan mereka? 

ape peranan masing masing?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

tak salah salah saya wali sunan kalijaga nie berguru dengan sunan bonang

mengikut apa yang kawan baca, mereka ni tak berkaitan antara satu sama lain dan tak hidup di zaman yang sama. bukan ada 9 saja wali ketika itu, ada lebih tapi tak disebutkan. yang 9 ni saja yang dikenali sebab mereka menyebarkan Islam ke seluruh tanah jawa tidak hanya di satu tempat dan menjadi ahli majlis musyawwarah menetapkan hukum dan fatwa.

dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.

kawan dapat maklumat ni melalui pembacaan tapi tak syarir kerana takder bukti khusus yang kukuh. sejarah mereka tak direkodkan bertulis, jadi susah nak buktikan. yang ada pun, ditokok tambah dengan cerita kesaktian mereka semua, padahal cerita itu hanya cetusan rasa masyarakat jawa yang kagum dengan mereka.

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim


dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.


Kalau dari keturunan syaidina hussin bermakna tak akan ada siapa yg kenal atau menulis sejarahnya kerana ajaran saidina hussin yg tulen drp nabi itu tidak disukai dan dilaknat dari masyarakat islam pada masa itu....siapa yg berani menyebarkan ajaran hussin sedangkan ia menerima hukuman pancung kepala ?

pernah dengar tak nama pengkalan chempa kat terengganu. itu sebenarnya nama dia pengkalan Champa tempat perhubungan utama dari org dari champa di tanah semenanjungl.

sebab tuh jika dikaji makan org terengganu ade di champa. Sekarang BUDU pon masih jadi makanan harian org champa.

kalau pergi sana,sekolah agama sana belajar 4 bahasa 

- bahasa melayu 

- perancis

- english

- bahasa kemboja.



Champa = Kemboja

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim


dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.


Kalau dari keturunan syaidina hussin bermakna tak akan ada siapa yg kenal atau menulis sejarahnya kerana ajaran saidina hussin yg tulen drp nabi itu tidak disukai dan dilaknat dari masyarakat islam pada masa itu....siapa yg berani menyebarkan ajaran hussin sedangkan ia menerima hukuman pancung kepala ?


betul tu abang kidey's. walaupun pada mase tu mereka sebarkan Islam, tapi mengutuk ahlul-bait diwajibkan bagi setiap khutbah jumaat. sejarah diorang lepas-lepas tu terkubur macam gitu aje.

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim


dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.


Kalau dari keturunan syaidina hussin bermakna tak akan ada siapa yg kenal atau menulis sejarahnya kerana ajaran saidina hussin yg tulen drp nabi itu tidak disukai dan dilaknat dari masyarakat islam pada masa itu....siapa yg berani menyebarkan ajaran hussin sedangkan ia menerima hukuman pancung kepala ?


betul tu abang kidey's. walaupun pada mase tu mereka sebarkan Islam, tapi mengutuk ahlul-bait diwajibkan bagi setiap khutbah jumaat. sejarah diorang lepas-lepas tu terkubur macam gitu aje.

Ajaran yg terkubur itulah ajaran sebenar yg hendak kita cari sebab itu ialah Islam yg tulen dari Nabi Muhammad.....fikir2 kan lah !!!!

Taapi aadaakah umat islaam menghargai merekaa itu Ahlul Baith Rasulullah....????

Sampai ada yang hina dizaman sekaaraang nie...... ????

dan umat islam sendiri membunuh Ahlul Baith Rasulullaah ini satu sejaraah yg benar....

kalau tidak mengapa Naakhoda Khaalifaah dtg ke Perlak....????

Umat islam sendiri memingirkan kepimpinaan Ahlul Baith.....????

Nie sapa naak jawab nie???????????????????????????????????????????



Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim

mengikut apa yang kawan baca, mereka ni tak berkaitan antara satu sama lain dan tak hidup di zaman yang sama. bukan ada 9 saja wali ketika itu, ada lebih tapi tak disebutkan. yang 9 ni saja yang dikenali sebab mereka menyebarkan Islam ke seluruh tanah jawa tidak hanya di satu tempat dan menjadi ahli majlis musyawwarah menetapkan hukum dan fatwa.

dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.

kawan dapat maklumat ni melalui pembacaan tapi tak syarir kerana takder bukti khusus yang kukuh. sejarah mereka tak direkodkan bertulis, jadi susah nak buktikan. yang ada pun, ditokok tambah dengan cerita kesaktian mereka semua, padahal cerita itu hanya cetusan rasa masyarakat jawa yang kagum dengan mereka.



Betul! Bukan 9 aje ramai lagi. Tapi kenapa letak Wali 9? Kenapa tak letak no. lain? Apa pula hikmahnya no. 9 ni? Mesti ada sebab musabab. Omputih kata no. 9 ni magic number. Sbg contoh:-  9X9=81, 8+1=9. 8X9=72, 7+2=9 and so on boleh kira sendiri.

Quote:
Originally posted by: zulfaqar

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim

mengikut apa yang kawan baca, mereka ni tak berkaitan antara satu sama lain dan tak hidup di zaman yang sama. bukan ada 9 saja wali ketika itu, ada lebih tapi tak disebutkan. yang 9 ni saja yang dikenali sebab mereka menyebarkan Islam ke seluruh tanah jawa tidak hanya di satu tempat dan menjadi ahli majlis musyawwarah menetapkan hukum dan fatwa.

dan setahu kawan, sunan gresik atau maulana malik ibrahim tu pernah ke champa dan dia berasal dari timur tengah. berketurunan sayyidina hussin, nasab ke 13. anak dia sunan ampel pun dilahirkan di champa.

kawan dapat maklumat ni melalui pembacaan tapi tak syarir kerana takder bukti khusus yang kukuh. sejarah mereka tak direkodkan bertulis, jadi susah nak buktikan. yang ada pun, ditokok tambah dengan cerita kesaktian mereka semua, padahal cerita itu hanya cetusan rasa masyarakat jawa yang kagum dengan mereka.



Betul! Bukan 9 aje ramai lagi. Tapi kenapa letak Wali 9? Kenapa tak letak no. lain? Apa pula hikmahnya no. 9 ni? Mesti ada sebab musabab. Omputih kata no. 9 ni magic number. Sbg contoh:-  9X9=81, 8+1=9. 8X9=72, 7+2=9 and so on boleh kira sendiri.

memang bukan 9 ramai lagi mungkin kita je tak tahu sahaya pun tak tahu jugak.... rasanya bukan Keturunan Saidina Hasin je Saidina Hasan pun ada mungkin kita tidak jumpa je agaknye.... benar katar zulfaqar tu... yg kita tahu wali 9 je... yg lain kita tlepas pandang...

Wali 9 tersirat maksudnya.. Kalau cerita jadi cerita ajelah. Tanyalah orang tua2 kalau yg tahu serta jikalau ada rezeki utk kita.

All times are GMT +8. The time now is 1:50 am.