Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Panglima Sembob

Sesiapa yang ada bertanya berkenaan keturunan Panglima Sembob Bugis di Johor sila sama-sama kita menvari keturunan ini dan merungkainya.Saya alah salah seorang keturunannya yang ada lagi banyak saudara mara.Kira ikut yang bapa saya beritahu dan melihat makam panglima setiap tahun adalah saya adalah keturunan yang kelima panglima sembob itu sama dengan sepupu2 saya lah.please saya pun nak tahu lebih lanjut salasilah keluarga saya sebelah bapa dan banyak informasi dari saya dan ia melibatkan keturunan di raja Johor juga. Ape2 pun sama2 kita cari kebenaran.

Tengku Sembob dari riau ker? 

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Wasalam hulubalang_bawah_tanah.erm yup panglima sembob tu makamnya di gelang patah Johor.Panglima Sembob Abdullah tu x pasti...yang saya tahu start nama saya binti Abdullah Bin Busu Bin Mohd Yassin Bin Sembob(Panglima)..bpk saya x byk nak cite lagi.lagipun mungkin ade tengku sebab bpk pernah ckp sultan johor n kerabat johor kenal kuarga kita yg dr zaman kesultanan dulu.cuma bpk pesan mtk low profile n jgn hebah2 takut sultan tahu.yerlah saya pun xsuka heboh takut org ckp mandai n perasan.cuma niat hati nak tahu keturunan je.slasilah lagi tau lagi kita kenal byk saudara dan kuarga rupanya.

ape ceritanyer yang tuan tahu mengenai kehidupan nya??  

Quote:
Originally posted by: hulubalang_bawah_tanah

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Tengku Sembob dari riau ker? 

Erm abg nakhoda,sy xpasti arwah ade name 'tengku' di depan nye.yg pasti rsenye arwah org bugis asal dari muar johor,makamnya berkemungkinan ada di gelang patah,johor.wallahualam..ikut citer dari tok dan nenek la..

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

cuba buat kajian time line kehidupan. tak mustahil org yang sama. org bugis dulu banyak merantau.

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

askum..baru2 ni saya balik ke Johor Bahru..sempat jumpa bapa..al maklum saya balik kenduri doa selamat dan sebab adik operate apendix.bz sempat ckp sikit je.bapa kata salasilah tua da pd pakcik saya di Kg Bendahara,JB.yang selalu gi masuk kuar istana dia je la rajin.yela bapa saya yang bongsu jd banyak pakcik la uruskan.makam masih di gelang patah,jaohor.betul tu panglima dengan sultan mahmud iskandar shah lagi serta kerabatnya.jumpa lagi n sharinglah kl ade nak bagitau.

Quote:
Originally posted by: hulubalang_bawah_tanah

Quote:
Originally posted by: amorekaabdullah

askum..baru2 ni saya balik ke Johor Bahru..sempat jumpa bapa..al maklum saya balik kenduri doa selamat dan sebab adik operate apendix.bz sempat ckp sikit je.bapa kata salasilah tua da pd pakcik saya di Kg Bendahara,JB.yang selalu gi masuk kuar istana dia je la rajin.yela bapa saya yang bongsu jd banyak pakcik la uruskan.makam masih di gelang patah,jaohor.betul tu panglima dengan sultan mahmud iskandar shah lagi serta kerabatnya.jumpa lagi n sharinglah kl ade nak bagitau.

boleh sy tahu siapa nama pakcik akak yg dok KG BENDAHARA?



wah siap tanya nama ni, jangan2 bapak ko kau atau atuk ko tu yer yang di kg bendahara

Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya<br />http://www.facebook.com/#!/KuzairiTokMahraja

bukanlah...xkan saya xkenal sepupu sndiri.lg kecik2 dok situ sama2....erm nama pakcik tu adnan bin busu...dok kat kg bendahara...jalan keledek masuk dalam straight je hujung sekali rmh dia sebleum belok...jamadil akhir ke jamadil awal...x ingat lak

ooo kire nenek awak anak kepada adik beradik panglima sembob...kira cube tanya nenek awak kenal x Md Yassin atau Yasin...itu anak Sembob..jadinya sembob adalah bapak saudara nenek awak...tanyelah ngan mreka..kalau saya sepangkal lagi....ayah saya (abdullah) bin (Busu) bin (Mohd Yassin) Bin (Sembob)...Allah huallam.......jumpa lagi

Nanti akak shihkan dari bapa akak k....yup  mesti ade lg keturunannya...kl rajin buatlah Family Gathering Panglima Sembob...

salams...

bole update lagi pencarian tuan2 disini..ingin berkongsi cerita2 lama dari bumi gapura selatan


apa yg saya pasti...meriam2 di bukit timbalan..2 pucuk milik Temenggung..kembaran 2 bilah keris...sebilah daripadanya masih tersimpan oleh waris Temenggung D. Abd Rahman...sebilah lagi telah diserahkan kepada Almutawwakil sebelum mangkat...dan lagi meriam2 itu juga ada yg dibawa oleh Dandiar...

faktor timeline memang penting bagi memastikan individu yg dicari..zaman bila Pang5 Sembob berkhidmat?barangkali ada kisah kaitannya dgn Perang Jementah.

All times are GMT +8. The time now is 8:21 pm.