Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Permainan Papan Sekeping / Titi Sebatang

Ada sape yg boleh terangkan jenis2 permainan sebegini? Permainan papan sekeping sememangnya sudah masyhur dikembangkan oleh Allahyarham Yahya Said guru asal kpd aliran kumpulan Silat Kalimah dan Silat Cekak yg bersalasilah kpd guru ini. Bagaimana pula permainan silat yg hampir2 serupa dgn permainan begini spt permainan titi sebatang, pinang sebatang dll yg secara garis lurus dan sesuai di tempat2 sempit. Contoh aliran lain yg saya pernah baca adalah spt Silat Cekak Bengkulu. Lain2 silat mungkin ada tapi saya tak tahu. Siapa2 yg arif sila bagi komen.

pernah dgr, tp takpernah tgk mcm mana rupe permainannya....mmg nak tau juge...anybody yg tau...citer2 la sket...

Saya ada juga pernah dengar ada aliran sendeng dan aliran persilatan minang yg ada permainan sebegini. Cuma mungkin permainan papan sekeping / titi sebatang adalah salah satu silibus dlm ilmu persilatan aliran begini. Maksudnya, mungkin juga ada silibus tari sembah dan permainan berbunga tari selain drp permainan secara berdiri menunggu secara bergaris lurus. Sbg contohnya saya pernah terbaca dlm permainan Silat Cekak Bengkulu selain ada permainan berdiri lurus menunggu, ada juga permainan tumbuk spt tinju/western boxing ataupun muay thai.

Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Saya ada juga pernah dengar ada aliran sendeng dan aliran persilatan minang yg ada permainan sebegini. Cuma mungkin permainan papan sekeping / titi sebatang adalah salah satu silibus dlm ilmu persilatan aliran begini. Maksudnya, mungkin juga ada silibus tari sembah dan permainan berbunga tari selain drp permainan secara berdiri menunggu secara bergaris lurus. Sbg contohnya saya pernah terbaca dlm permainan Silat Cekak Bengkulu selain ada permainan berdiri lurus menunggu, ada juga permainan tumbuk spt tinju/western boxing ataupun muay thai.

haaa...en beddezuk, kalau sendeng sy ada tgk org main...cuma beza lak dia ngan sendeng yg ade kuar kat utube tuh..yg sy tgk nih, dia cuma langkah je..melangkah lurus smpi ke hujung then patah balik...bila sparring dia main keliling glnggang, bila berdepan dia cuma beranjak kebelakang... ade juga alip ba ta nye...

Quote:
Originally posted by: Birrouh_Biddam

haaa...en beddezuk, kalau sendeng sy ada tgk org main...cuma beza lak dia ngan sendeng yg ade kuar kat utube tuh..yg sy tgk nih, dia cuma langkah je..melangkah lurus smpi ke hujung then patah balik...bila sparring dia main keliling glnggang, bila berdepan dia cuma beranjak kebelakang... ade juga alip ba ta nye...

Itu pun ada saya diberitahukan. Jadi kesimpulannya pada saya ada banyak lagi permainan papan sekeping/titi sebatang yg menunggu berdiri lurus badan mengadap pepat atau pun badan menyendeng tapi kita tak tahu sahaja. Permainan begini adalah permainan secara rapat dan selalunya menggunakan senjata2 pendek.

ha'ah..betui2...dia mengadap tepat n bleh juge menyendeng...dia menyerang rapat n dari jauh juge bleh sbb tgk langkahnya ber-anak...jd, sy pun pelik...pada asasnya macam sama je..tp nama seni lain2...asal-usulnya sama ke? mcm jenis nama silat ada...

Tuan Birrouh..,

Rasanya asal usul tak sama tapi permainan memang khas utk dapat dipraktikkan di tempat2 sempit spt atas titi sungai dan boleh juga dipraktikkan di tempat lapang. Tapi permainan ni memang kelebihannya di tempat2 sempit. Lagi sempit lagi mencabar permainannya dan bermain secara elak sepadi. Memang ada banyak permainan yg boleh dikategorikan dlm permainan sebegini spt permainan dlm kain sentung atau kain sarung. Lebih2 kena tanya pada yg ahli sebab banyak lagi yg kita tak tahu dan dirahsiakan. Yg tahu mereka kata tengok pada tapak. Yg ni kena pandai2 tanya pada ahlinya.

hmmm....masing2 ada gaya tersendiri...huh..serender dah....xtau apa lg dah...pada sape2 yg tau kongsi le....

beddezeuk said...


Tuan Birrouh..,


Rasanya asal usul tak sama tapi permainan memang khas utk dapat dipraktikkan di tempat2 sempit spt atas titi sungai dan boleh juga dipraktikkan di tempat lapang. Tapi permainan ni memang kelebihannya di tempat2 sempit. Lagi sempit lagi mencabar permainannya dan bermain secara elak sepadi. Memang ada banyak permainan yg boleh dikategorikan dlm permainan sebegini spt permainan dlm kain sentung atau kain sarung. Lebih2 kena tanya pada yg ahli sebab banyak lagi yg kita tak tahu dan dirahsiakan. Yg tahu mereka kata tengok pada tapak. Yg ni kena pandai2 tanya pada ahlinya.



betul mcm tuan hamba kata kan tue,,,lg dekat lg syok permainan sendeng,sendeng lain hamba x tau kalo sendeng mat kucing hutan den tau,,,buah nye sekali pukul 3 beradik, d asa kan oleh tok imam amah d turun kan pada tok khatib alang d turun kan pada mat kucing hutan d turun kan pada pak long d turun kan pada dua org yg ada d penang skrg nihhh.....

Pada mata saya yang lemah ini,  terdapat satu aliran persilatan terdapat permainan seakan akan sama dinamakan pukulan belebat,pukulan bebalik, pukulan beranak , pukulan berlapis, pukulan tak sudah, pukulan beradik, terdapat dalam silat sendeng, silat spring, lian, kuntau dan lain-lain, Berpecah tapak dalam berpencak atau berpukul atau mengelak atau menepis atau melibas dan lain-lain. permainan yang berasaskan tempat yang terhad, serang ramai , pelantar atau tapak yang beroleng. Sebagai contoh di atas titi, perahu , perang atas kapal beramai-ramai, serang serentak ramai-ramai dalam bilik dan lain-lain. Ini banyak kepada permainan laksamana....perang atas kapal,jambatan,titi,perahu,kolek dan sebagainya. Permainan senjata lebih kepada melilit mahupun mengunakan sundang dan pedang atau parang panjang. senjata panjang pun boleh digunakan dalam tempat sempit dan ramai padat dengan kaedah melilit


Pada satu aliran lagi lebih kepada gerak ,pencak dengan lebih akrobatik, melenting, mengambur, melompat , rolling, dan lain-lain. bercorak asas binatang gerakan harimau,kucing,kera,bangau , helang dan lain-lain binatang. ia bersesuaian terdapat tapak ruang luas. Seperti di tanah lapang, tempur perang di darat. Ini banyak permainan panglima......Permainan lebih kepada menetak.

"perang atas kapal beramai-ramai," bunyi macam menarik..



 


ahmad riza said...


Pada mata saya yang lemah ini,  terdapat satu aliran persilatan terdapat permainan seakan akan sama dinamakan pukulan belebat,pukulan bebalik, pukulan beranak , pukulan berlapis, pukulan tak sudah, pukulan beradik, terdapat dalam silat sendeng, silat spring, lian, kuntau dan lain-lain, Berpecah tapak dalam berpencak atau berpukul atau mengelak atau menepis atau melibas dan lain-lain. permainan yang berasaskan tempat yang terhad, serang ramai , pelantar atau tapak yang beroleng. Sebagai contoh di atas titi, perahu , perang atas kapal beramai-ramai, serang serentak ramai-ramai dalam bilik dan lain-lain. Ini banyak kepada permainan laksamana....perang atas kapal,jambatan,titi,perahu,kolek dan sebagainya. Permainan senjata lebih kepada melilit mahupun mengunakan sundang dan pedang atau parang panjang. senjata panjang pun boleh digunakan dalam tempat sempit dan ramai padat dengan kaedah melilit


Pada satu aliran lagi lebih kepada gerak ,pencak dengan lebih akrobatik, melenting, mengambur, melompat , rolling, dan lain-lain. bercorak asas binatang gerakan harimau,kucing,kera,bangau , helang dan lain-lain binatang. ia bersesuaian terdapat tapak ruang luas. Seperti di tanah lapang, tempur perang di darat. Ini banyak permainan panglima......Permainan lebih kepada menetak.


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

ahmad riza said...


Pada mata saya yang lemah ini,  terdapat satu aliran persilatan terdapat permainan seakan akan sama dinamakan pukulan belebat,pukulan bebalik, pukulan beranak , pukulan berlapis, pukulan tak sudah, pukulan beradik, terdapat dalam silat sendeng, silat spring, lian, kuntau dan lain-lain, Berpecah tapak dalam berpencak atau berpukul atau mengelak atau menepis atau melibas dan lain-lain. permainan yang berasaskan tempat yang terhad, serang ramai , pelantar atau tapak yang beroleng. Sebagai contoh di atas titi, perahu , perang atas kapal beramai-ramai, serang serentak ramai-ramai dalam bilik dan lain-lain. Ini banyak kepada permainan laksamana....perang atas kapal,jambatan,titi,perahu,kolek dan sebagainya. Permainan senjata lebih kepada melilit mahupun mengunakan sundang dan pedang atau parang panjang. senjata panjang pun boleh digunakan dalam tempat sempit dan ramai padat dengan kaedah melilit


Pada satu aliran lagi lebih kepada gerak ,pencak dengan lebih akrobatik, melenting, mengambur, melompat , rolling, dan lain-lain. bercorak asas binatang gerakan harimau,kucing,kera,bangau , helang dan lain-lain binatang. ia bersesuaian terdapat tapak ruang luas. Seperti di tanah lapang, tempur perang di darat. Ini banyak permainan panglima......Permainan lebih kepada menetak.



maksud nye beza permainan laksamana dan panglima lahh yer ...


 

moyong said...


 


maksud nye beza permainan laksamana dan panglima lahh yer ...


 



Sungguh berbeza laksamana diatas kapal dan seni bela diri melayu bagi meritim tentera laut kerajaan melayu. Kalau laksamana seperti seni bela panglima lebih mengambur, melenting, melompat bagai mana tempat nak layan tu. Bila berperang kapal dan perahu , dah la tempat terhad, orang ramai bertempur kerana musuh serang lagi dalam tempat terhad. Laksamana main senjata kena licik,bergelek,dan mengunakan daya kenetik diri , kenetik lawan , permaian senjata melilit dan langkah terhad. Laksamana melayu yang terkenal Laksamana hang tuah, laksamana hang jebat, laksamana hang lekiq, laksamana hang lekiu dan laksamana bentan.


Panglima bukan tentera laut. Ia lebih tempur seni bela diri tentera darat perangan darat luas. Banyak limuan seni bela diri kita sekarang banyak berasaskan dari seni bela panglima pada pendapat saya yang lemah dan kurang tahu ini. Contohnya kita dapat lihat seni bela dahulu asalnya dari panglima negeri Kedah, panglima negeri perak dan lain-lain

All times are GMT +8. The time now is 11:18 am.