Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Senarai nama Kuih dan Gambar



kawan-kawan, terus terang saya tahu ramai org macam saya ni, cuma tahu makan kuih dan tak tau nama.. hehe......... oleh itu elok kita belajar sebelum kena gelak di masa hadapan. Jangan sampai anak tanya ini kuih ape, ibu bapanya tak tahu....



jika ingin berkongsi ilmu sila masukkan sekali

-Gambar Kuih

-Nama Kuih

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar
Kuih batang buruk.

Kuih batang buruk

Kuih batang buruk merupakan sejenis kuih tradisi yang popular di Malaysia. Ia merupakan sejenis kuih yang dibuat daripada tepung gandum dicampur dengan tepung beras dan tepung kelapa yang diuli buat menjadi doh dan dibentuk membentuk silinder bulat berongga, dan disi dengan serbuk kacang hijau yang di goreng.



Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

lompat tikam  ni nama makanan ker?? 

Quote:
Originally posted by: gayong_makrifat

lompat tikam

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

yup..nama kueh...tradsional..sedap owh..tapi tak reti nak paste gambar la...

select gambar tuh, tekan ctrl + C



lepas tuh tekan ctrl + v  kat sini baru submit

atau bukak forum check

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar



sapa pnah makan emping?

emping.jpg picture by kak_rusnah

baru jumpa gambar emping.... masa kecik2 dulu slalu mkn ni...

biskut rotan pun slalu gak makan dulu...

Fail:YosriKuihBuahRotan.jpg


dan paling feveret - kuih sopang...
rupa kuih n cara buat sikit lebih kurang cam kuih koci, cuma instead of bungkus dlm daun pisang, dia buh dlm loyang, buh santan and kukus... ader setengah org instead of kukus, diorang goreng...

tpi ader org kata kuih badak berendam tu pun kira kuih sopang la gak... org nogori sembilan panggil kuih sopang... kuih sopang bentuk cam bujur..... badak berendam boolat...

 



Telur belangkas (Taik Itik)

dulu pernah kawan kate suka makan taik itik mak nyer. saya sangat hairan. hehehe.....  rupenyer gambar diatas tuh la TAIK ITIK


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

saya suka cakar ayam!

cakarayam.jpg

Quote:
Originally posted by: ulat_buku

saya suka cakar ayam!

cakarayam.jpg

eemmm....sedapnya!semua jenis yg cik kak kita tunjuk ni biasanya org jawa yg suka dan pandai maasaknya,ada darah jawa ker?

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''

yep.. yep... mak ayah org johor...

ader org hari tu keliru cakar ayam ni dengan kuih karas... hmm...

[Karas.JPG]


Quote:
Originally posted by: selendangkuning

Quote:
Originally posted by: ulat_buku

saya suka cakar ayam!

cakarayam.jpg

eemmm....sedapnya!semua jenis yg cik kak kita tunjuk ni biasanya org jawa yg suka dan pandai maasaknya,ada darah jawa ker?

masa kecik2 dulu kalau ader kenduri doa selamat ke, jamuan hari jadi ke, mesti jamu bubur merah... skang susah nak jumpa dah...

ini rupernye bubur merah..  ingat warna merah betul macam kacang merah  

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar
All times are GMT +8. The time now is 5:13 am.