Sign Up
KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Menarik juga cerita toyol ni. kebanyakan sihir ni datang sihir dari zaman nabi sulaiman dan nabi Musa lagi. Yang kini paling kuat datang dari siam dan India sebab sihirnya puncanya dari sihir yang diamalkan dari zaman nabi tersebut. Sihir di indonesia banyak yang datang dari india. Kajian terdahulu mengatakan bahawa selepas zaman Nabi Sulaiman dan Musa, pusat perkembangan ilmu sihir berada di India. Lagi satu bila berlaku permujaan yang bersertakan darah atau yang melibatkan darah atau anggota badan manusia memang sihirnya adalah kuat. Begitu juga halnya dengan isu toyol ni. Sebab salah satu dari makanan toyol ini adalah darah tuannya.

Yang bab toyol yang di ambil di mekah tu, memang tok pernah dengar sebab di masjidil haram tu terdapat satu ruang yang tempat Jin banyak berada. Tetapi pada tok di situ banyak jin Islam yang tinggal jadi kemungkinan untuk jin islam menjadi toyol tu adalah sangat tipis sekali. Yang pasti kemungkinan pak haji ni pergi ke Yaman untuk mengambil toyol, ini yang mungkin. Sebabnya disini dulunya kawasan di zaman jahiliyyah paling kuat ilmu sihirnya.

TokEngkuHitam said...

Menarik juga cerita toyol ni. kebanyakan sihir ni datang sihir dari zaman nabi sulaiman dan nabi Musa lagi. Yang kini paling kuat datang dari siam dan India sebab sihirnya puncanya dari sihir yang diamalkan dari zaman nabi tersebut. Sihir di indonesia banyak yang datang dari india. Kajian terdahulu mengatakan bahawa selepas zaman Nabi Sulaiman dan Musa, pusat perkembangan ilmu sihir berada di India. Lagi satu bila berlaku permujaan yang bersertakan darah atau yang melibatkan darah atau anggota badan manusia memang sihirnya adalah kuat. Begitu juga halnya dengan isu toyol ni. Sebab salah satu dari makanan toyol ini adalah darah tuannya.

Yang bab toyol yang di ambil di mekah tu, memang tok pernah dengar sebab di masjidil haram tu terdapat satu ruang yang tempat Jin banyak berada. Tetapi pada tok di situ banyak jin Islam yang tinggal jadi kemungkinan untuk jin islam menjadi toyol tu adalah sangat tipis sekali. Yang pasti kemungkinan pak haji ni pergi ke Yaman untuk mengambil toyol, ini yang mungkin. Sebabnya disini dulunya kawasan di zaman jahiliyyah paling kuat ilmu sihirnya.


MCM 2 JLN CERITANYA...BERKEMUNKINAN JUGAK LER PAK AJI 2 BERUSAHA PI KA YAMAN SEMATA-MATA NAK MEMILIKI TOYOL. ADA JUAL BELI TOYOL LAK EH. MMM....MCM2 CARA ORG NAK KAYA NI EK.

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''

Begitulah manusia ni pelbagai ragam dan karenah nya. Itu namanya Haji Toyol.

   likes this.

Itu dulu..., orang dulu tak pandai buat duit , terpaksa menggunakan toyol jalan yang paling mudah. Sekarang toyol sgt2 berkurang dan boleh dikatakan nisbahnya amat kecil, sebab bila berkaitan dengan benda2 ghaib ni org sekarang tak minat, yang minat hanya pembuat filem je untuk terus menyesatkan umat. Mereka sibuk mengeluarkan filem berunsur syirik yang hakikatnya tidak memberi kesan baik pun pada penontonnya sebab cerita itu merupakan cerita bagi makhluk alam rendah lagi kotor. Lebih baik mengkaji alam yang lebih tinggi spt alam Malakut, Jabarut, Lahut dan lain-lain yang lebih tinggi menjangkau kebolehan pancaindera biasa.

Sekarang ini dicipta toyol baru yang menggunakan nama MLM ... lebih teruk dari toyol zaman dulu. Lebih banyak duit dan masa terbuang dengan relanya. Kalau toyol asal tak lah banyak duit terbuang. Masa pun tak tersentuh. Mungkin kena upah sikit utk orang menjampi serapah je. Toyol moden ini lain, konsepnya jauh lebih hebat, lebih menggiurkan, lebih terancang dan ramai yang tertipu kerana adanya ulamak (su`i) di luar sana berani pula mengeluarkan sijil halal tanpa merujuk kepada kitab fiqh as-syafie yang menyatakan bahawa urusniaga itu sah hanya dalam satu level sahaja supaya kedua2 pihak pembeli dan penjual boleh melakukan akad tanda persetujuan dan dengan harga yang berpatutan dll.

Atas rahmat Allah swt, tak ada pun orang melayu yang kaya bila menyertai MLM , asyik je gagal gagal gagal.. dengan tujuan Allah swt hendak kita berfikir. Org mlm ni, klu cakap bergegar2 .. entah cek siapa yang dipinjam untuk menunjukkan komisyen yang lumayan dan utk meyakinkan mangsa (pelanggan/bakal downline) dan motifnya hanyalah untuk mengejar kekhayalan dunia dengan menambah hutang dll. Akhirnya merosakkan akidah dll. Toyol MLM jauh lebih bahaya dari toyol dulu-dulu.. he3..

Maka dengan sebab itu, aku nak syerkan istilah yang aku perkenalkan pada sahabat2 aku di luar sana berkaitan toyol moden ini jika ada sesiapa sahaja yang cuba-cuba hendak memperkenalkan urusniaga MLM mereka iaitu:-

Memang Licik Menipu

Melatih Lidah Menyeleweng

Menjadi Lanun Moden

Memudah Laluan Mala`un

Memasuki Longkang Maksiat

Melupakan Laluan Mati

Mengumpul Limpahan Musibah

Menunggu Laknat Malaikat

Menempuh Laluan Maut

Menghakis Laluan Makrifat

Mengegarkan Lauh Mahfuz..!

Itulah pendapat aku dengan Jazam yang putus!.. Muktamad. "Jika engkau bawa kepadaku beribu kitab untuk menyatakan halal.. aku akan bakar kitab itu" ... pesanan aku pada sahabat2 aku diluar sana. Aku berpesan lagi, " Jika kau ahli mana2 MLM, janganlah engkau ajak aku sembang bab2 kerohanian, jangan engkau ajak aku simbang bab2 kesufian dan jangan engkau ajak aku sembang bab2 hulubalang .. sesungguhnya engkau penipu! ...

" Tidak akan bercampur iman dan kufur pada masa yang sama"

.. Hadis Rasulullah saw.

Allahu`akbar.




keh...!keh...!keh...! HAJI TOYOL.

haji yg sia-sia.


TokEngkuHitam said...

Begitulah manusia ni pelbagai ragam dan karenah nya. Itu namanya Haji Toyol.

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

ada cara nak ikhtiar menghindarkan toyol.tak silap ade kursus di kedah nanti.


Kursus Sihir : Permasalahan & Rawatan D' KEDAH

<META content="text/html; charset=utf-8" equiv="Content-Type"> <META name=ProgId content=Word.Document> <META name=Generator content="Microsoft Word 12"> <META name=Originator content="Microsoft Word 12"><LINK rel=File-List href="file:///C:%5CUsers%5Cintel%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml"><LINK rel=themeData href="file:///C:%5CUsers%5Cintel%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx"><LINK rel=colorSchemeMapping href="file:///C:%5CUsers%5Cintel%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml"> <STYLE>@font-face { font-family: Cambria Math; } @font-face { font-family: Calibri; } @font-face { font-family: Verdana; } @page WordSection1 {size: 8.5in 11.0in; margin: 1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin: .5in; mso-footer-margin: .5in; mso-paper-source: 0; } P.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0in 0in 10pt; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ""; mso-pagination: widow-orphan; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: "Times New Roman" } LI.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0in 0in 10pt; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ""; mso-pagination: widow-orphan; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: "Times New Roman" } DIV.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0in 0in 10pt; FONT-FAMILY: "Calibri","sans-serif"; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ""; mso-pagination: widow-orphan; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: "Times New Roman" } .MsoChpDefault { FONT-SIZE: 10pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-style-type: export-only; mso-default-props: yes; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri } DIV.WordSection1 { page: WordSection1 } </STYLE>

Assalamualaikum WMT.


<?XML:NAMESPACE PREFIX = O /><OTongue></OTongue>

InsyaALLAH satu lagi kursus yang juga kursus SIHIR – Permasalahn & Rawatan kali ketiga di Utara akan diadakan di negeri Kedah memenuhi permintaan masyarakat di negeri Kedah. <OTongue></OTongue>


Tarikh: 10 Jun 2011 ( Jumaat )<OTongue></OTongue>


Tempat: Pusat Dakwah Islam Negeri Kedah, Jalan Kolam Air, 05000 Alor Star, Kedah Darulaman<OTongue></OTongue>


Tajuk: Sihir - Permasalahannya & Rawatan<OTongue></OTongue>


Masa: 8.30pg - 5.30ptg<OTongue></OTongue>


Penyampai: Ust Wan Asrul ( Terapi Islam Al Fatah )<OTongue></OTongue>


Yuran: RM 150.00 ( Termasuk Makan Minum, Nota & Sijil )<OTongue></OTongue>


Penyertaan: Terbuka Untuk SEMUA MUSLIMIN & MUSLIMAT <OTongue></OTongue>


Anjuran : Terapi Islam Al –Fatah ( UTARA )<OTongue></OTongue>


PENDAFTARAN PESERTA: SILA SMS KE 012-7625455 / EMEL qolbusolehin@gmail.com NAMA, NO K/P, NO H/P,EMEL & ALAMAT secepat mungkin untuk dimaklumkan permohonan DITERIMA / TIDAK. <OTongue></OTongue>


Urusetia akan memaklumkan pengesahan terima dan cara pembayaran yuran.<OTongue></OTongue>


Tarikh tutup untuk pendaftaran kursus adalah pada 27 Mei 2011 ( Jumaat ) bagi pihak urusetia membuat penyelarasan secara fleksibel. Kerjasama dari peserta yang berminat amat-amat diharapkan bagi kebaikan kedua-dua pihak.<OTongue></OTongue>


Objektif Kursus:<OTongue></OTongue>

1) Mengembangkan Ilmu Rawatan berlandaskan Syariat Islam di kalangan masyarakat<OTongue></OTongue>

2) Membincangkan permasalahan sihir<OTongue></OTongue>

3) Berkongsi kaedah-kaedah khusus dalam menangani masalah sihir<OTongue></OTongue>

4) Mendedahkan rahsia-rahsia pengamal sihir sebagai rujukan kepada masyarakat umum


<OTongue></OTongue>

<OTongue></OTongue>

Perkara-perkara yang akan disentuh di dalam seminar:<OTongue></OTongue>

1) Amalan berkaitan dalam perawatan (Persediaan Perawat)<OTongue></OTongue>


Amalan asas perawat<OTongue></OTongue>

Risiko Perawat<OTongue></OTongue>

Keperluan serangan balas (counter attack) & kaedahnya<OTongue></OTongue>

Pagar Rumah<OTongue></OTongue>


2) Pendedahan jenis-jenis sihir dan "permainan" pengamal sihir<OTongue></OTongue>


Sihir campurlibat jin<OTongue></OTongue>

Sihir tanpa campurlibat jin<OTongue></OTongue>


3) Berkongsi kaedah khusus dalam merawat sihir


<OTongue></OTongue>

Kaedah menangkap toyol dan anak kerak<OTongue></OTongue>

Kaedah lupus susuk atau buang susuk<OTongue></OTongue>

Kaedah Pecah Busung<OTongue></OTongue>

Lain-lain kaedah berkaitan


<OTongue></OTongue>

<OTongue></OTongue>

4) Pengijazahan amalan<OTongue></OTongue>

Juga akan dikongsi Amalan beserta kaedah Pembukaan Mata Batin (Mata Scan),<OTongue></OTongue>

perihal Gila Isim dan kaedah merawatnya<OTongue></OTongue>


InsyaALLAH jika diizinkanNYA, akan diijazahkan;<OTongue></OTongue>

1) Amalan Benteng Diri & Kaedah Rawatan<OTongue></OTongue>

2) 7 Salamun Hayy <OTongue></OTongue>

3) Amalan Kerezekian<OTongue></OTongue>

4) Doa Nur<OTongue></OTongue>


Semoga ada manfaat untuk semua dan diberi keberkatan ALLAH.<OTongue></OTongue>


Wallahua’lam<OTongue></OTongue>

Posted by qolbusolehin at Selasa, April 26, 2011 0 comments
E-melkan Ini BlogThis! Kongsi ke Twitter Kongsi ke Facebook Kongsi ke Google Buzz
<IFRAME style="POSITION: absolute; WIDTH: 82px; TOP: -10000px; LEFT: -10000px" id=I2_1306243078408 tabIndex=-1 marginHeight=0 src="https://plusone.google.com/u/0/_/+1/button?hl=ms&gcv=gcm_ad8c0299fe18fe625469d34e10f70395.js&jsh=s%3Bplusone%3Agoogleapis.client%4021387014_0b95a510%2Fclient%3Bgoogleapis.proxy%4021387014_0b95a510%2Fproxy%3Bplusone%3Agoogleapis.client%3Aiframes-styles-bubble%4021387014_0b95a510%2Fbubble%3Biframes-styles-bubble!plusone%3Agoogleapis.client%4021387014_0b95a510%2Fbubble_only#url=http%3A%2F%2Fqolbusolehin.blogspot.com%2F2011%2F04%2Fkursus-sihir-permasalahn-rawatan-d.html&size=medium&count=true&id=I2_1306243078408&parent=http%3A%2F%2Fqolbusolehin.blogspot.com&rpctoken=864669285&_methods=_ready%2C_close%2C_open%2C_resizeMe" frameBorder=0 width="100%" allowTransparency name=I2_1306243078408 marginWidth=0 scrolling=no></IFRAME>

lutfi said...

Itu dulu..., orang dulu tak pandai buat duit , terpaksa menggunakan toyol jalan yang paling mudah. Sekarang toyol sgt2 berkurang dan boleh dikatakan nisbahnya amat kecil, sebab bila berkaitan dengan benda2 ghaib ni org sekarang tak minat, yang minat hanya pembuat filem je untuk terus menyesatkan umat. Mereka sibuk mengeluarkan filem berunsur syirik yang hakikatnya tidak memberi kesan baik pun pada penontonnya sebab cerita itu merupakan cerita bagi makhluk alam rendah lagi kotor. Lebih baik mengkaji alam yang lebih tinggi spt alam Malakut, Jabarut, Lahut dan lain-lain yang lebih tinggi menjangkau kebolehan pancaindera biasa.

Sekarang ini dicipta toyol baru yang menggunakan nama MLM ... lebih teruk dari toyol zaman dulu. Lebih banyak duit dan masa terbuang dengan relanya. Kalau toyol asal tak lah banyak duit terbuang. Masa pun tak tersentuh. Mungkin kena upah sikit utk orang menjampi serapah je. Toyol moden ini lain, konsepnya jauh lebih hebat, lebih menggiurkan, lebih terancang dan ramai yang tertipu kerana adanya ulamak (su`i) di luar sana berani pula mengeluarkan sijil halal tanpa merujuk kepada kitab fiqh as-syafie yang menyatakan bahawa urusniaga itu sah hanya dalam satu level sahaja supaya kedua2 pihak pembeli dan penjual boleh melakukan akad tanda persetujuan dan dengan harga yang berpatutan dll.

Atas rahmat Allah swt, tak ada pun orang melayu yang kaya bila menyertai MLM , asyik je gagal gagal gagal.. dengan tujuan Allah swt hendak kita berfikir. Org mlm ni, klu cakap bergegar2 .. entah cek siapa yang dipinjam untuk menunjukkan komisyen yang lumayan dan utk meyakinkan mangsa (pelanggan/bakal downline) dan motifnya hanyalah untuk mengejar kekhayalan dunia dengan menambah hutang dll. Akhirnya merosakkan akidah dll. Toyol MLM jauh lebih bahaya dari toyol dulu-dulu.. he3..

Maka dengan sebab itu, aku nak syerkan istilah yang aku perkenalkan pada sahabat2 aku di luar sana berkaitan toyol moden ini jika ada sesiapa sahaja yang cuba-cuba hendak memperkenalkan urusniaga MLM mereka iaitu:-

Memang Licik Menipu

Melatih Lidah Menyeleweng

Menjadi Lanun Moden

Memudah Laluan Mala`un

Memasuki Longkang Maksiat

Melupakan Laluan Mati

Mengumpul Limpahan Musibah

Menunggu Laknat Malaikat

Menempuh Laluan Maut

Menghakis Laluan Makrifat

Mengegarkan Lauh Mahfuz..!

Itulah pendapat aku dengan Jazam yang putus!.. Muktamad. "Jika engkau bawa kepadaku beribu kitab untuk menyatakan halal.. aku akan bakar kitab itu" ... pesanan aku pada sahabat2 aku diluar sana. Aku berpesan lagi, " Jika kau ahli mana2 MLM, janganlah engkau ajak aku sembang bab2 kerohanian, jangan engkau ajak aku simbang bab2 kesufian dan jangan engkau ajak aku sembang bab2 hulubalang .. sesungguhnya engkau penipu! ...

" Tidak akan bercampur iman dan kufur pada masa yang sama"

.. Hadis Rasulullah saw.

Allahu`akbar.





Itu dulu..., orang dulu tak pandai buat duit , terpaksa menggunakan toyol jalan yang paling mudah. Sekarang toyol sgt2 berkurang dan boleh dikatakan nisbahnya amat kecil,
HA CAMANER X NISBAHNYA KECIL DAN BERKURANGAN BUKAN SB ORG SEKARANG DAH PANDAI CARI DUIT TP SB DAH RAMAI ORG SEKARANG YG BNYAK MEMPELAJARI ILMU2 ALAM MISTIK NI RAMAI YG BULEH DOK TANGKAP TOYOL ATAU YG BULEH MENGUSIR JIN .NNTI TAKOTLAH PEMBELA2 TOYOL PECAH TEMBELANG ! X PASAI2 DI KENALI SETELAH TOYOL MEREKA DI TANGKAP.

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''

toyol boleh bercakap ker?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

melur said...

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..

KIDEYS_KERIS said...

melur said...

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..


oo...mcm tu ker, baru saya tahu...terima kasih tok...

melur disudut halaman...

melur said...

KIDEYS_KERIS said...

melur said...

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..


oo...mcm tu ker, baru saya tahu...terima kasih tok...

setengah tok ade jugak moyong pernah dengar org tua2 bg petua letak duri mengkuang pon boleh jugak kn tok ?

moyong said...

melur said...

KIDEYS_KERIS said...

melur said...

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..


oo...mcm tu ker, baru saya tahu...terima kasih tok...

setengah tok ade jugak moyong pernah dengar org tua2 bg petua letak duri mengkuang pon boleh jugak kn tok ?


Duri mengkuang? bukan ker tu cara nak halang hantu penanggal?

melur disudut halaman...

melur said...

moyong said...

melur said...

KIDEYS_KERIS said...

melur said...

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..


oo...mcm tu ker, baru saya tahu...terima kasih tok...

setengah tok ade jugak moyong pernah dengar org tua2 bg petua letak duri mengkuang pon boleh jugak kn tok ?


Duri mengkuang? bukan ker tu cara nak halang hantu penanggal?

entah laa melur,moyong pon dengar org tua2 cakap betol atau x ,,,x pasti pula sejauh mana kebenaran nya....


KIDEYS_KERIS said...


 


Toyol yang first class diambil di Mekah....jangan teruja kerana itu yang benarnya. Untuk menghalang dari kedatangannya, anak ambil jaring ikan terpakai yang digunakan oleh nelayan dilaut dan letakkan dikawasan pintu belakang rumah kerana dia masuk rumah dari pintu belakang. Itulah kelemahan toyol. Bila dia tak dapat masuk dia akan balik gigit tuannya. Sesiapa yg ada toyol dlm KW ni tentu marah kat tok...he..he..



KAT TMPAT SELENDANG BNYAK GAK TOYOL TOK ,BOTAK2 CIN ! TOYOL RAJIN ADA TOYOL PEMALAS PUN ADA,HE3...MCM 2 CARANYA PATUT GAK LA DIA XMAU MASUK UMAH SELENDANG KEBETULAN KAT DPOQ PINTU BELAKANG 2 MEMANG TEMPAT SIMPAN JARING2 IKAN DAN PANCING2,HE3...

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''


toyol boleh bercakap ker?




ENTAH LA PULAK NAKHODA, SB X PENAH SEMBANG DNGN TOYOI TP DNGN ORG JD MCM TOYOL PENAH LA ,HE3...HARI2 CARI PELUANG MASUK UMAH ORG X BG SALAM APA YG ADA DIA KEBAS,HU3...


TP..BILA TOYOI 2 DAH KENA CEKUP NNTI DIA MERONTA LA CUBA NAK BLIK UMAH TUAN DIA MCM BUDAK KECIK MENANGIS NAK MENYUSU EMAK DIA...BWK TOYOI 2 TUNJUK UMAH TUAN DIA HA KAN KANTOI.

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''
All times are GMT +8. The time now is 3:13 pm.