Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

TOYOL

Apakah sebenarnya toyol ini? sejenis hantu? makhluk halus atau sesuatu yg dipuja?

Dan bagaimana cara2 untuk menghadapi serangan toyol ini?

melur disudut halaman...

Assallamu`alaikum Melur dan sahabat semua,

Bagus juga Melur mengutarakan topik toyol ini. Banyak versi yang kita boleh tahu asal usul toyol dan yang paling popular kita dengar orang dulu2 kata toyol2 ini dibeli dari tanah timur i.e mesir atau mekah, Waullahu`alam.

Ada juga berpendapat toyol ini adalah salah satu jenis jin yang bersahabat dengan seseorang. Jenis ini ada dua kategori iaitu toyol biasa dan hantu raya. Toyol biasa ini hanya mengambil duit sedikit2 sahaja manakala hantu raya mengambil duit dengan kuantiti yang banyak hingga ribuan ringgit semalaman dan tuannya mampu mengarah sihantu ini mengganggu rumah tangga seseorang jika cuba bertindak menghalangnya.

Dari versi yang lain, toyol ini dikatakan daripada anak kerak iaitu bayi yang mati merupakan bayi yang sulung hasil daripada pasangan ibubapa yang sulung iaitu ibunya anak sulung dan bapanya anak sulung. Bayi yang baru ditanam akan dicuri dan dibawa balik lalu dipuja sehingga boleh bernyawa semula (iaitu berlakunya Tanasakurarwah iaitu jin menjelma dalam tubuh sibayi) .Hal serupa ini banyak berlaku di negera jiran iaitu SIAM.

Ada beberapa cara untuk menghalang toyol-toyol ini. Jika dari jenis toyol biasa, ianya mudah sahaja tetapi jika dari jenis hantu raya banyak perkara perlu dilakukan. Tetapi terlupa!.. ada kes toyol berupa manusia yang paling payah nak kesan, tetapi apabila terkesan, sitoyol manusia ini akan merana apabila dilakukan sesuatu padanya dengan kaedah tertentu.

Jom ikut siri pengalaman saya berhadapan mangsa2 toyol dari kesemua jenis berikut iaitu toyol biasa, hantu raya dan toyol manusia ..... mengantuklah pulak... he3.. nanti sambung yeh..

lutfi said...

Assallamu`alaikum Melur dan sahabat semua,

Bagus juga Melur mengutarakan topik toyol ini. Banyak versi yang kita boleh tahu asal usul toyol dan yang paling popular kita dengar orang dulu2 kata toyol2 ini dibeli dari tanah timur i.e mesir atau mekah, Waullahu`alam.

Ada juga berpendapat toyol ini adalah salah satu jenis jin yang bersahabat dengan seseorang. Jenis ini ada dua kategori iaitu toyol biasa dan hantu raya. Toyol biasa ini hanya mengambil duit sedikit2 sahaja manakala hantu raya mengambil duit dengan kuantiti yang banyak hingga ribuan ringgit semalaman dan tuannya mampu mengarah sihantu ini mengganggu rumah tangga seseorang jika cuba bertindak menghalangnya.

Dari versi yang lain, toyol ini dikatakan daripada anak kerak iaitu bayi yang mati merupakan bayi yang sulung hasil daripada pasangan ibubapa yang sulung iaitu ibunya anak sulung dan bapanya anak sulung. Bayi yang baru ditanam akan dicuri dan dibawa balik lalu dipuja sehingga boleh bernyawa semula (iaitu berlakunya Tanasakurarwah iaitu jin menjelma dalam tubuh sibayi) .Hal serupa ini banyak berlaku di negera jiran iaitu SIAM.

Ada beberapa cara untuk menghalang toyol-toyol ini. Jika dari jenis toyol biasa, ianya mudah sahaja tetapi jika dari jenis hantu raya banyak perkara perlu dilakukan. Tetapi terlupa!.. ada kes toyol berupa manusia yang paling payah nak kesan, tetapi apabila terkesan, sitoyol manusia ini akan merana apabila dilakukan sesuatu padanya dengan kaedah tertentu.

Jom ikut siri pengalaman saya berhadapan mangsa2 toyol dari kesemua jenis berikut iaitu toyol biasa, hantu raya dan toyol manusia ..... mengantuklah pulak... he3.. nanti sambung yeh..


menarik ceritanya Tuan Lutfi, tak sabar nak tunggu sambungannya....

melur disudut halaman...

Orait Melor & sahabat2 semua..

Begini lebih kurang kisahnya. Berdekatan dgn tempat tinggal saya ada sebuah Kampung iaitu Kampung Tok Ku Paloh (Kg seorang waliAllah dan makamnya juga berada di situ) ada banyak kes berlakunya kehilangan duit dan disyaki toyol, menurut orang kampung.

Beberapa Kisah:

a. Ada orang yang selalu hilang duit RM10 dan RM5, hampir setiap hari.

b. Ada yang kehilangan beratus-ratus ringgit dalam sehari,

c. Ada yang meletakkan duit ratus ringgit diselitkan dalam Al-Quran, tak sampai beberapa minit ke dapur dan apabila dilihatnya semua semua dah hilang.

d. Ada juga yang tiba2 hilang ratusan ringgit dari ribuan ringgat yang disimpan dalam beg tangan dan sebaginya..

Jadi mcm mana tuan-tuan semua, rasa-rasa ketiga2 jenis toyol ini terlibat..he3..

... sambung sat gi ye.. sebenarnya dah panjang lear ku taip tapi line pulak slow.. x sempat save pulak... eeeee... kejap ye...


lutfi said...

Orait Melor & sahabat2 semua..

Begini lebih kurang kisahnya. Berdekatan dgn tempat tinggal saya ada sebuah Kampung iaitu Kampung Tok Ku Paloh (Kg seorang waliAllah dan makamnya juga berada di situ) ada banyak kes berlakunya kehilangan duit dan disyaki toyol, menurut orang kampung.

Beberapa Kisah:

a. Ada orang yang selalu hilang duit RM10 dan RM5, hampir setiap hari.

b. Ada yang kehilangan beratus-ratus ringgit dalam sehari,

c. Ada yang meletakkan duit ratus ringgit diselitkan dalam Al-Quran, tak sampai beberapa minit ke dapur dan apabila dilihatnya semua semua dah hilang.

d. Ada juga yang tiba2 hilang ratusan ringgit dari ribuan ringgat yang disimpan dalam beg tangan dan sebaginya..

Jadi mcm mana tuan-tuan semua, rasa-rasa ketiga2 jenis toyol ini terlibat..he3..

... sambung sat gi ye.. sebenarnya dah panjang lear ku taip tapi line pulak slow.. x sempat save pulak... eeeee... kejap ye...


Maaf, nak tanya Tok Ku Paloh tu adaakh org yg sama dgn Tokku Pulai Manis?

melur disudut halaman...

lutfi said...

Orait Melor & sahabat2 semua..

Begini lebih kurang kisahnya. Berdekatan dgn tempat tinggal saya ada sebuah Kampung iaitu Kampung Tok Ku Paloh (Kg seorang waliAllah dan makamnya juga berada di situ) ada banyak kes berlakunya kehilangan duit dan disyaki toyol, menurut orang kampung.

Beberapa Kisah:

a. Ada orang yang selalu hilang duit RM10 dan RM5, hampir setiap hari.

b. Ada yang kehilangan beratus-ratus ringgit dalam sehari,

c. Ada yang meletakkan duit ratus ringgit diselitkan dalam Al-Quran, tak sampai beberapa minit ke dapur dan apabila dilihatnya semua semua dah hilang.

d. Ada juga yang tiba2 hilang ratusan ringgit dari ribuan ringgat yang disimpan dalam beg tangan dan sebaginya..

Jadi mcm mana tuan-tuan semua, rasa-rasa ketiga2 jenis toyol ini terlibat..he3..

... sambung sat gi ye.. sebenarnya dah panjang lear ku taip tapi line pulak slow.. x sempat save pulak... eeeee... kejap ye...



KALO ORG PULAK JD TOYOL DLM RUMAH E2 MEMANG LG SUSAH KESAN SB ORG JD TOYOL MENUDUH SI TOYOL YG AMEK DUIT.
DLM AL-QURAN PUN TOYOL LEH AMEK EH,TOYOL APA NI .

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''

Bersambung... buat sahabat,

"Melor : Tokku Paloh dan Tok Pulau Manis adalah dua orang yang berbeza".

" SK: bila orang jadi toyol itulah masalahnya, dan dlm Al-Quran pun toyol leh amik duit adalah perkara biasa ".. he3..

Ok Kes 1:

a. Ada orang yang selalu hilang duit RM10 dan RM5, hampir setiap hari.

Ini adalah dari kalangan toyol pangkat rendah dan bodoh sgt. .. hehe. cara nak halau dia atau khayalkan dia:

(i) letakkan kacang hijau atau bertehnya di tempat letak duit ATAU

(ii) Letakkan kayu nibung tunggal sebesar ibu jari tempat isi duit. ATAU

(iii) Gabungkan baji (kayu sambungan rumah lama) dan sedikit pukat hanyut lalu diframekan dan sangkut dlm rumah. ATAU

(iv) Sangkutlkan beberapa lada kering pada pintu rumah.

Lebih baik buat kesemua di atas. Selain itu hendaklah jampi lah apa2 ayat yang terasa di hati ketika melakukan kesemua perkara di atas. Insya`allah, klu setakat toyol pangkat rendah... bereh!..

b. Ada yang kehilangan beratus-ratus ringgit dalam sehari,

c. Ada yang meletakkan duit ratus ringgit diselitkan dalam Al-Quran, tak sampai beberapa minit ke dapur dan apabila dilihatnya semua semua dah hilang.

(b) dan (c) ini biasanya kerja hantu raya.. dah lah hodoh, jahat mcm puaka suka curi duit orang. Yang ni kena kerja kuat sikit. Kena buat pagar rumah dan beberapa jampi dengan surah Yasin dll. Antara brg yang digunakan adalah asam gelugor, pasir, garam kasar, arang batu, paku 3/4in, beras kunyit, kayu asam 4 batang sejengkal. Dengan cara ini bukan sahaja hantu raya tak leh masuk.. malah pencuri pun terperangkap. Pengalaman yang sudah2, lepas buat pagar, mmg duit tak hilang walau satu sen dah, tetapi hantu raya tu pulak mengamuk. Selalu jiran2 akan terkena rasuk, bila ditanya knp, hantu raya tu kata kenapa panggil saya ubat rumah depa.. sekat rezeki dia (toyol tu) ..mcm2... hehehe... kenai gak hantu tu kat saya.. . Ada kes pula, lepas buat pagar , ditakdirkan rumah dimasuk pencuri tapi tak leh kuar rumah dan menangis2 minta tlg tuan rumah lepaskan sedangkan tangan dan muka tuan rumah diikat. Tn rumah bg syarat supaya minta maaf, tetapi ada yg takut minta maaf, bila disiasat rupa2 anak2 buah juga turut sama mencuri... padan muka kantoi!.. Jadi! .. pencuri..jgn sebarang2 mencuri ok... parah nanti.

kes (a), (b) dan (c) biasanya mmgla toyol dari kalangan Jin. Nak tahu pembelanya senang je, intai di kawasan rumah anda ada tak orang tua bongkok2 berjalan2 tk tahu tujuan dimana kedua2 tangannya diletakkan berlakang diponggong, sebabpembela itu sdg memangku toyol dan memberi isyarat toyol utk masuk ke rumah mana.. ! hati2 ok... lepas baca ni.. tgklah sekeliling ok biasanya petang2 sebelum magrib.

d. Ada juga yang tiba2 hilang ratusan ringgit dari ribuan ringgat yang disimpan dalam beg tangan dan sebaginya..

Ini mmg la toyol kepala hitam. mmg ada kes terbaru di kg tersebut sehingga siisteri heran knp duit leh hilang tetiba walau tak ada sesiapa di rumah. Maka saya memainkan peranan... tweng..tweng... saya suruh depa bawa 7 biji batu sungai sahaja, maka kami lakukan operasi menjampi serpah sama2 dgn surah Yassin je. Akibatnya, sisuami panas tak tertahan. dan sejuk tetiba tak tertahan... selam tiga hari tiga malam iaitu selama mana saya membakar dan merendamkan batu itu ke dalam air... tiba2 duit itu ada semula.... hahahah.... jawab semua,, mana dtgnya duit itu... he3..

Maka ... itulah kisah pengalaman saya ... adakah anda semua puas hati.. he3..

Waullahu`alam.

selendangkuning said...

KALO ORG PULAK JD TOYOL DLM RUMAH E2 MEMANG LG SUSAH KESAN SB ORG JD TOYOL MENUDUH SI TOYOL YG AMEK DUIT.

DLM AL-QURAN PUN TOYOL LEH AMEK EH,TOYOL APA NI .


Terima kasih Tuan Lutfi...fahamla sy sekarang mcm mana cara nak menangani masalah Toyol ni...

melur disudut halaman...

toyol boleh dipegangkan?


rase macam ade seorang hamba Allah tu pernah tangkap toyol dan meleraikan habis kepala dan badan toyol yg dimarahinya dan dihancurkan jasad toyol tersebut. Siap tengkuk toyol pon kene gigit dan ditarik kulit tengkuk toyol habis hancur dgn gigi.


yg aneh toyol yg kejap kecik kejap besar dan tembus lubang tu ape plak? Hantu raya?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Nakhoda_Hitam said...

toyol boleh dipegangkan?


rase macam ade seorang hamba Allah tu pernah tangkap toyol dan meleraikan habis kepala dan badan toyol yg dimarahinya dan dihancurkan jasad toyol tersebut. Siap tengkuk toyol pon kene gigit dan ditarik kulit tengkuk toyol habis hancur dgn gigi.


yg aneh toyol yg kejap kecik kejap besar dan tembus lubang tu ape plak? Hantu raya?

betul ker toyol yg ade tanduk kecik tu dibawak balik dari masjid jin dengan cara memuja besi kebab?



Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Assalamu`alaikum Tuan Nakhoda dan sahabat semua,

Toyol yang boleh dipegang itu biasanya dari jenis "anak kerak" sebagaimana yang saya ulaskan seperti di atas. Ini biasa dibela oleh org dulu2 yang amik ilmu dari SIAM dan masih ada lagi sekarang tetapi kurang didengari. Pengalaman yang saya lalui dan ceritakan diatas adalah dalam tempoh terdekat ini sahaja iaitu pada awal tahun 2011 ini. Toyol anak kerak ini mmg boleh dipegang tetapi sudah pasti sipemegangnya mempunyai kepandaian tersendiri samada secara sihir atau lainnya. Sekiranya menurut keedah perubatan islam (yang haq tanpa campur baur dgn bida`ah dan syubahat), kita tidak perlu pegang toyol tu pun dia dah lintang pukang lari atau bila tuan rumah sebut nak panggil kita, toyol itu atau hantu raya tersebut tak berani jejak dah. Insya`allah. Ini kerana dengan kewujudan aura positif (Nur) melalui amalan mengekali berwuduk serta zikir2 yang sudah mendarah daging dalam diri sudah memadai mampu untuk menolak aura negatif pada toyol2 berkenaan.

Berkenaan dgn toyol yang sekejap kecik sekejap besar, biasanya adalah kuncu2 hantu raya yang terdiri dari langsui dll. Ianya boleh terbang depan mata kita, boleh menyelinap masuk dalam lubang kecil. Tetapi hantu raya jenis ini pun tidaklah sehebat mana, sepotong Ayutul Qudsi ianya sudah tidak mampu bertahan jika kita tahu tertib membacanya dengan betul, Insya`allah. Hakikatnya segala jenis hantu adalah terdiri makhluk dari alam kelas rendah, alam hina yang dengan mudah sahaja kita boleh tewaskan jika kita benar2 beriman kerana ayat2 Quran itu adalah penawar dan penyembuh sebagaimana yang Allah swt janjikan tetapi hanya utk orang yang beriman .. selain dpnya adalah Istidrash iaitu Allah kurniakan juga adalah dengan cara tidak redha yang setaraf kurnianya pada orang2 kafir, zalim dan fasik.

Waullahu`alam.

[ Silalah betulkan mana2 tulisan saya ini jika didapati menyimpang dari hukum syarak. T.Kasih Semua].

Wassallam.

Lutfi Yusof


Sekadar Renungan:

"Rahmat Allah itu bukanlah berupa kelembutan perasaan".. Hadis.

" RahmatKu mendahului kemurkaanKU ".. Hadis Qudsi.

" Tidak AKu angkat hambaKU sebagai kekasih melainkan Aku sertakan padanya penderitaan.." .. Hadis Qudsi..


Nakhoda_Hitam said...

toyol boleh dipegangkan?


rase macam ade seorang hamba Allah tu pernah tangkap toyol dan meleraikan habis kepala dan badan toyol yg dimarahinya dan dihancurkan jasad toyol tersebut. Siap tengkuk toyol pon kene gigit dan ditarik kulit tengkuk toyol habis hancur dgn gigi.


yg aneh toyol yg kejap kecik kejap besar dan tembus lubang tu ape plak? Hantu raya?

lutfi said...

Assallamu`alaikum Melur dan sahabat semua,

Bagus juga Melur mengutarakan topik toyol ini. Banyak versi yang kita boleh tahu asal usul toyol dan yang paling popular kita dengar orang dulu2 kata toyol2 ini dibeli dari tanah timur i.e mesir atau mekah, Waullahu`alam.

Ada juga berpendapat toyol ini adalah salah satu jenis jin yang bersahabat dengan seseorang. Jenis ini ada dua kategori iaitu toyol biasa dan hantu raya. Toyol biasa ini hanya mengambil duit sedikit2 sahaja manakala hantu raya mengambil duit dengan kuantiti yang banyak hingga ribuan ringgit semalaman dan tuannya mampu mengarah sihantu ini mengganggu rumah tangga seseorang jika cuba bertindak menghalangnya.

Dari versi yang lain, toyol ini dikatakan daripada anak kerak iaitu bayi yang mati merupakan bayi yang sulung hasil daripada pasangan ibubapa yang sulung iaitu ibunya anak sulung dan bapanya anak sulung. Bayi yang baru ditanam akan dicuri dan dibawa balik lalu dipuja sehingga boleh bernyawa semula (iaitu berlakunya Tanasakurarwah iaitu jin menjelma dalam tubuh sibayi) .Hal serupa ini banyak berlaku di negera jiran iaitu SIAM.

Ada beberapa cara untuk menghalang toyol-toyol ini. Jika dari jenis toyol biasa, ianya mudah sahaja tetapi jika dari jenis hantu raya banyak perkara perlu dilakukan. Tetapi terlupa!.. ada kes toyol berupa manusia yang paling payah nak kesan, tetapi apabila terkesan, sitoyol manusia ini akan merana apabila dilakukan sesuatu padanya dengan kaedah tertentu.

Jom ikut siri pengalaman saya berhadapan mangsa2 toyol dari kesemua jenis berikut iaitu toyol biasa, hantu raya dan toyol manusia ..... mengantuklah pulak... he3.. nanti sambung yeh..

Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya<br />http://www.facebook.com/#!/KuzairiTokMahraja

Kalau yg jenis ilmu siam yang guna anak sulung yang diambil dari perut ibunya yang dibelah setelah hampir sebulan bersalin, lepas tu tali pusat diikat pada hulu pedang. anak tu dalam bentuk toyol budak kecil warna api-api skit plak boleh terbang serang musuh dari jauh dgn arahan. pedang memang sekali libas terus habis terabur terpelanting musuh


itu anak kerak jugak ker? sebab bila saya tengok ,bayi tu kering dalam kain tu macam anak kerak tapi fungsinya lain takde plak mencuri.

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Nakhoda_Hitam said...

Kalau yg jenis ilmu siam yang guna anak sulung yang diambil dari perut ibunya yang dibelah setelah hampir sebulan bersalin, lepas tu tali pusat diikat pada hulu pedang. anak tu dalam bentuk toyol budak kecil warna api-api skit plak boleh terbang serang musuh dari jauh dgn arahan. pedang memang sekali libas terus habis terabur terpelanting musuh


itu anak kerak jugak ker? sebab bila saya tengok ,bayi tu kering dalam kain tu macam anak kerak tapi fungsinya lain takde plak mencuri.

salam semua,

Kes seperti ini serupa seperti zaman dewa puja dewi dan dewi puja pada zaman mataram yang ilmunya dipengaruhi hindu dan kejawen.. , anak itu di bawa balik lalu diperasap dan dipuja dgn mentera2 bahasa habrani, jawa dan juga siam .. ianya sama sahaja seperti amalan pemujaan lain yang mana natijahnya akan berlaku tanasakurarwah pada bayi tersebut iaitu jin akan memasuki tubuh itu lalu mengikut perintah asalkan sedia menepati janji setia mereka.., antaranya perasap kemiyan, abu mayat, pulut kuning dan beberapa kain berwarna kena sediakan.

Hasilnya, pedang yang diikat bersama bayi dipuja ini boleh diperintah. Ini byk diamalkan bukan tujuan mencuri tetapi lebih kepada amalan hulubalang supaya pengamalnya dilantik menjadi ketua2 kawasan atau sekurang2nya menjadi ketua samseng yang digeruni.

Sungguhpun begitu, dgn secebis ayat Al-Quran, keampuhan Kalamullah, sedikit pun pedang bertoyol anak kerak itu tidak mampu memberi bekas, insya`allah. Contohnya dgn Kalamullah Surah Yusof ayat 21, antara amalan Panglima Salleh menjadi asbab sehingga sebutir peluruh pun tak terkena beliau dan beliau seorang diri mampu mencantas kepala orang kafir dan melayu komunis seramai 150 orang hanya dengan menggunakan sebilah pedang lembik dan ajaib yang diperolehinya dari keturunan Raja Riau. Malah semua pejuang2nya juga tidak terkena walau sebutir peluru, BUKANlah Panglima Salleh itu kebal... kalau kena penampar sulung kita lebam juga mukanya. Amalan Pang5 Salleh ini adalah berasal diberitakan di amalkan oleh Sayyidina Ali K.W serta beberapa doa yang diajar oleh Nabi Khidir A.s pada Sayyidina Ali K.W ketika peperangan Badar.

Berbalik kepada masalah toyol jenis tadi tadi, insya`allah tidak akan boleh memudaratkan sesiapa pun yang hatinya penuh dgn zikirullah dan sentiasa mengekali wuduk.. Allahukbar..

Waullahu`alam..

ADA DENGAU CERITA STENGAH PAK AJI 2 AMEK TOYOL DR MEKAH DR INDON PUN ADA.BAWAK SINI DOK CURI DUIT ORG.PAK AJI BLIK AJI XDA KIJE BUAT KEBUN JER TP DUIT ADA JER MASUK.

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''
All times are GMT +8. The time now is 12:19 pm.