Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Adakah Keris Pusaka Berkhadam Dan Jenis-JenisNya

Bagaimana nak jaga keris supaya bilah lama tahan lama dan tidak rosak pamornya...sebab sudah ratusan tahun...dari memandikan hingga ke meminyak wangikan keris...



KOLEKSI KERIS PUSAKA



KERAMBIT PUSAKA



BILAH KERIS LAMA DAN PAMORNYA


KESEIMBANGAN KERIS-KERIS PUSAKA..BUATAN LELULUR YANG TERDAHULU...



NAGASARI -LOK 9 ZAMAN MAJAPAHIT


KERIS PUTERI DOWONSORO



KERIS CITRO BANYU @ CITRO BAYU



KERIS BROJOL PUSAKA





RADEN ADI...



Tuan Radenlangka... tajuk tulis lain tapi dlm soalan lain pulak. Kaedah mandikan keris berbagai cara tetapi intipatinya tetap sama. Begitu juga nak mewangikan keris. Seeloknya keris2 lama buatan leluhur terdahulu ikutlah cara memandikannya secara yg asal sebagaimana yg dilakukan oleh pemilik asal. Setiap keris yg diciptakan oleh empu2 terdahulu adalah tersendiri dgn citarasa yg berbeza2 dan tak akan sama dgn yg lain serta memiliki rahsia2 yg tersendiri.

terima kasih atas pandangan saudara beddezeuk.



saya org baru didalam forum ini...banyak lg yang saya perlu belajar...


Adakah Keris Pusaka Berkhadam Dan Jenis-JenisNya?

bagaimana handak tau keris tu berkhadam atau tidak?

cara yang paling mudah dan tidak memerlukan kemahiran yang tertentu ...?

Quote:
Originally posted by: Radenlangka

Adakah Keris Pusaka Berkhadam Dan Jenis-JenisNya?

bagaimana handak tau keris tu berkhadam atau tidak?

cara yang paling mudah dan tidak memerlukan kemahiran yang tertentu ...?

Susah nak ceritalah tuan! Sendiri kena rasa. Kadangkala khadam memberitahu kehadirannya dgn macam2 cara spt dlm mimpi, bergetar dlm sarung dll. Cara paling mudah masa pegang keris tu dgn kaedahnya... tgn kanan pegang hulu manakala atas tapak tgn kiri hujung mata diletakkan. Mcm2 rasa tak sama dan kadangkala tak ada rasa. Mende ni nak kena belajar dan saya pun bukan expert. Kena cari yg betul2 pakar. Ada pula tu keris tu isinya tak elok dan jgn dibeli atau terima bawa balik. Kalau tidak siap ler... sendiri mau ingat! Ini pun kena ada ilmu dan jgn serkap jarang pula... tanyakan pada yg pakar dan juga nak kena tahu juga sesuai atau tak sesuai keris tu dgn kita utk diamanahkan.

saudara beddezeuk. pendapat tu ader benarnya...baiknya saya perlu jumpe betul2 pakar dalam dunia perkerisan....tapi dimana...tak  banyak org melayu yang mempunyai ilmu perkerisan...bagaimana hendak belajar...adakah ilmu perkerisan itu sulit dan rahsia....Ingin tahu

Memang ilmu pengkerisan itu sulit dan rahsia termasuk bahagian kebatinannya. Keris pada mulanya adalah senjata para raja yg berdaulat dan bangsawan di istana serta keraton yg mana keris2 yg dimiliki adalah berbeza2 mengikut darjat dan heirachy pemiliknya. Keris2 yg ada bersalut, bersarung dan berhulu emas dan permata dan juga gading pula hanya dimiliki oleh para raja. Orang kebanyakan dilarang memiliki keris. Cuma di zaman2 kemudiannya baharulah budaya berkeris ini dapat dimiliki oleh rakyat bawahan tetapi tidak memiliki ciri2 keris2 sepertimana yg ada pada para raja dan bangsawan kerana keris menunjukkan darjat, status, keturunan dan asal usul seseorang pemiliknya. Tukang pembuat keris pula berkhidmat utk istana dan keraton merupakan bukan calang2 orang dan selalunya seorang pandai besi/keris atau empu bersalasilah dan berketurunan pembuat senjata yg juga memiliki ilmu khazanah rahsia pembuatan senjata keris yg tersimpan rapi dan tidak terdedah kpd org lain. Yg boleh bergelar empu keris ini pula tak ramai. Boleh rujuk berapa ramai empu yg masih ada di Indonesia. Cuba rujuk buku 'Ensiklopedi Keris' oleh Bambang Harsrinuksmo 

http://www.bukabuku.com/browse/bookdetail/18876/ensiklo pedi-keris.html

Saya ada pegang dan keluarkan keris raja drp sarungnya yg dimiliki oleh seseorang pada suatu hari lepas. Tiga hari masih ada 'rasa' yg kejap ada dan takde pada tangan kanan. Nasib baik tak demam dan badan boleh tahan. Kalau terpelempang tangan pada org lain masa 'rasa' tu naiya jer org yg kena. Kita boleh fikir dan bayangkan bagaimana hebat keris tayuhan utk pusaka raja yg dibuat oleh empu dahulukala.

saudara beddezeuk,

pelik juga ye...kejadian yang tak diduga dan misteri seperti keris dengan sendirinya memberontak hendak keluar dari sarungnya...pernah di alami oleh saya...semasa kejadian keris pusaka ada dalam jagaan saya...macam mana nak jelaskan kejadian itu dengan menggunakan akal fikiran yang logic.....

for beddezeuk


buku 'Ensiklopedi Keris' oleh Bambang Harsrinuksmo

Saya telah baca bukunya...

sungguh banyak fakta dan mitos tentang keris

terima kasih...

kalo nak download bukunya saya telah upload...

nie linknya---

http://www.megaupload.com/?d=TRE7CO15


thank

Quote:
Originally posted by: Radenlangka

saudara beddezeuk,

pelik juga ye...kejadian yang tak diduga dan misteri seperti keris dengan sendirinya memberontak hendak keluar dari sarungnya...pernah di alami oleh saya...semasa kejadian keris pusaka ada dalam jagaan saya...macam mana nak jelaskan kejadian itu dengan menggunakan akal fikiran yang logic.....

Keris tu memang kalau ikat kain warna merah. Memang kejadian misteri begitu suatu lumrah utk keris2 atau senjata2 begini. Salah satu saya punya keris pun ada misterinya. Satu masa dulu dimasa hulu keris dah dikeluarkan tapi bilah masih dlm sarung saya cuba keluarkan tapi sangat ketat tak dapat keluarkan bilah padahal bilah dlm sarung bukannya ketat dan tak boleh dikeluarkan. Selepas saya cakap sesuatu baru boleh dikeluarkan. Macam merajuk jer.

Buku 'Ensiklopedi Keris' tu saya dah baca. Memang banyak yg informatif bagi bacaan peminat keris namun rahsia2 lain kena diperhalusi dgn org2 yg berilmu setakat mana yg dapat dikongsikan bersama. 

Kenapa dibungkus kain hitam? memang dr asalnya kain hitam ker?

wangi tak keris2 tersebut?...

Nak mandi keris? x susah...
Nak wangi? nak yg keras @ lembut?...

Tuan tinggal dimana? Kampung tuan?

Quote:
Originally posted by: Radenlangka

Bagaimana nak jaga keris supaya bilah lama tahan lama dan tidak rosak pamornya...sebab sudah ratusan tahun...dari memandikan hingga ke meminyak wangikan keris...



KOLEKSI KERIS PUSAKA



KERAMBIT PUSAKA



BILAH KERIS LAMA DAN PAMORNYA


KESEIMBANGAN KERIS-KERIS PUSAKA..BUATAN LELULUR YANG TERDAHULU...



NAGASARI -LOK 9 ZAMAN MAJAPAHIT


KERIS PUTERI DOWONSORO



KERIS CITRO BANYU @ CITRO BAYU



KERIS BROJOL PUSAKA





RADEN ADI...



MELAYU DI JIWA, ISLAM DI HATI



TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA

Kenapa dibungkus kain hitam?

jwb:memang dari dulu keris pusaka

nie berkain  hitam..


memang dr asalnya kain hitam ker?

jwb:ye betul..

wangi tak keris2 tersebut?... 

jwb:wangi disebabkan besinya...


Nak mandi keris? x susah...
Nak wangi? nak yg keras @ lembut?...

jwb:kalo yang lembut macam mane

    dan yang keras macam mane.

    yang biase buat dilimaukan keris,diminyakkan..

    kalo boleh nak belajar cara mewarangi...

Tuan tinggal dimana? Kampung tuan?

   jwb:sungai besar ,selangor,

        parit 6,sungai leman...


Raden....

All times are GMT +8. The time now is 12:37 am.