Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Dimana letaknya ajaran Islam tentang SAKA

Orang Melayu seperti hidup terpisah "ajaran dengan amalan", yang "perlu tahu dengan yang berlaku." Kenapa tidak ada pelajaran yang dikhususkan tentang fenomena ini sedangkan inilah yang ujud dan berlaku didepan mata. Para ilmuan dan bijak pandai agama tidak mengkaji SAKA? Tanggung jawab siapa....??????????????????

SAYA STUJU DGN PENDAPAT TOK AGAK LUAS SKOPNYA

Macam mana nak kaji kalau tak tahu apa itu SAKA, 

S - SUKA
A - AKAN
K - KEJADIAN
A - AJAIB


S - SUKAR
A - AKUI
K - KETENTUAN
A - ALLAH


Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya<br />http://www.facebook.com/#!/KuzairiTokMahraja

Kurang pendedahan tentang realitinya...mgkin sbb org igt xpenting atau xpercaya atau dlm technology canggih ni ramai yg xpercaya kewujudannya...

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Kurang pendedahan tentang realitinya...mgkin sbb org igt xpenting atau xpercaya atau dlm technology canggih ni ramai yg xpercaya kewujudannya...

Tok tengok iman yg bagi khutubah pun ada saka rimau...sebab tu mengaum bunyi ceramahnya...bukan perli ni...benar.

Quote:
Originally posted by: kuzairi

Macam mana nak kaji kalau tak tahu apa itu SAKA, 

S - SUKA
A - AKAN
K - KEJADIAN
A - AJAIB


S - SUKAR
A - AKUI
K - KETENTUAN
A - ALLAH


S-Suka

A-Ana

K-Kat

A-Ante

Quote:
Originally posted by: metafora

SAYA STUJU DGN PENDAPAT TOK AGAK LUAS SKOPNYA

Mekasih....orang Arab tak ada penyakit saka agaknya...keh..keh.


Tok....tafsiran pengertiannya tak ada ? jadi biarlah saya tafsir mengikut pemahaman saya, kalau silap tolong betulkan ..... tok. Saya bukan faham sangat ni....

Dalam pengertian istilah "saka"ini ianya diambil dari urutan nama "Tanah Pusaka" atau lebih tepat lagi "Harta Pusaka". Harta Pusaka adalah benda atau harta yang nyata (tak pakai cermin mata pun nampak) tetapi saka makhlok (jin) yg dipusaki oleh waris dari keturunan yang terdahulu (pakai cermin mata hitam ke, tak pakai ke tetap tak nampak dialam nyata -kita semua rabun mata batin) samaada pihak waris mahu ke tak mahu ke hukumnya mandatori (mesti terima tak boleh lari).

Punca saka ini datang (bukan dari pejabat tanah dan daerah) ianya datang dari beberapa punca dan saya hanya bahagikan kepada tiga punca sahaja :-

a) Dampingan   b) Tuntutan   c)Belian .

Saka Dampingan - jin dampingan ni wujud apabila ianya samaada datang sendiri atau melalui peralatan dan amalan. Berbagai teknik serta cara pihak jin ni datang dan akan diwarisi oleh anak cucu setelah golongan peringkat-peringkat pertama ini telah putus nafas. Orang yg menerima jadi hebat dan gagah serta lain-lain keistimewaan.

Saka Tuntutan - Ilmu-ilmu orang melayu juga mempunyai jin-jin atau kita panggil khadam ayat bagi Al-Quran tapi ilmu-ilmu jampi serapah ianya juga ada khadam. Contoh apabila ilmu cantik la....asyik sekampong...."umpama bulan penuh dan semua yg memandang ku akan asyik....." kalau mengikut perawat rupa kita memang cantik tetapi umpama pakai topeng kecantikan apabila kita seru dan amalkan kerana makhlok tersebut memainkan peranan atas seru kita tadi. Maka ayat atau ilmu ini akan jadi saka ayat pula apabila orang lain mengambil ilmu berkenaan dan apa lagi anak cucunya.

Saka Belian - Jin-jin ini diambil atau diistilahkan dibeli dari peraih-peraih (saya tak tahu nama peraih atau pembekal jin ni) yang menggunakan nama bilangan puntung atau bara. Kalau kita beli ayam dipasar kita istilahkan seekor tapi dalam urusan pembelian atau penerimaan jin-jin ini digunakan berapa puntung atau bara. Kegunaanya untuk bagi orang dulu berbagai dan diantaranya tukang mengorek parit sempadan tanah,penjaga dusun,penjaga rumah dan banyak lagi lah. Anak cucu juga akan menerima saka ini setelah orang pertama ini hilang nafas. Jin-jin ini sungguh panjang umurnya, kalau setakat 200-300 tahun, baru umpama 4 atau 5 tahun umur manusia.

Terdapat banyak surah didalam Al-Quran yg membicarakan kewujudan tentang jin-jin ini, diantaranya Suarah Al-Hijr ayat 26-27,Surah Ar-Rahman ayat 15, Surah Al-'Araf ayat 12 serta hadis Nabi s.a.w. Apabila kita cerita bab saka samalah juga kita berbicara bab Jin dan syaitan. para ilmuan dan bijak pandai agama sebenarnya banyak mengajar bab jin dan syaitan yg lebih luas dari bab saka ni. Cuma kita ambil tahu atau tidak je, dalam internate ni bersepah bab jin dan saka, soalnya kita hidup zaman ini perlukan bukti sohih baru semua nak percaya, itu pun kalau nak percaya !!!


Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Orang Melayu seperti hidup terpisah "ajaran dengan amalan", yang "perlu tahu dengan yang berlaku." Kenapa tidak ada pelajaran yang dikhususkan tentang fenomena ini sedangkan inilah yang ujud dan berlaku didepan mata. Para ilmuan dan bijak pandai agama tidak mengkaji SAKA? Tanggung jawab siapa....??????????????????

Quote:
Originally posted by: aisbatu


Tok....tafsiran pengertiannya tak ada ? jadi biarlah saya tafsir mengikut pemahaman saya, kalau silap tolong betulkan ..... tok. Saya bukan faham sangat ni....

Dalam pengertian istilah "saka"ini ianya diambil dari urutan nama "Tanah Pusaka" atau lebih tepat lagi "Harta Pusaka". Harta Pusaka adalah benda atau harta yang nyata (tak pakai cermin mata pun nampak) tetapi saka makhlok (jin) yg dipusaki oleh waris dari keturunan yang terdahulu (pakai cermin mata hitam ke, tak pakai ke tetap tak nampak dialam nyata -kita semua rabun mata batin) samaada pihak waris mahu ke tak mahu ke hukumnya mandatori (mesti terima tak boleh lari).

Punca saka ini datang (bukan dari pejabat tanah dan daerah) ianya datang dari beberapa punca dan saya hanya bahagikan kepada tiga punca sahaja :-

a) Dampingan   b) Tuntutan   c)Belian .

Saka Dampingan - jin dampingan ni wujud apabila ianya samaada datang sendiri atau melalui peralatan dan amalan. Berbagai teknik serta cara pihak jin ni datang dan akan diwarisi oleh anak cucu setelah golongan peringkat-peringkat pertama ini telah putus nafas. Orang yg menerima jadi hebat dan gagah serta lain-lain keistimewaan.

Saka Tuntutan - Ilmu-ilmu orang melayu juga mempunyai jin-jin atau kita panggil khadam ayat bagi Al-Quran tapi ilmu-ilmu jampi serapah ianya juga ada khadam. Contoh apabila ilmu cantik la....asyik sekampong...."umpama bulan penuh dan semua yg memandang ku akan asyik....." kalau mengikut perawat rupa kita memang cantik tetapi umpama pakai topeng kecantikan apabila kita seru dan amalkan kerana makhlok tersebut memainkan peranan atas seru kita tadi. Maka ayat atau ilmu ini akan jadi saka ayat pula apabila orang lain mengambil ilmu berkenaan dan apa lagi anak cucunya.

Saka Belian - Jin-jin ini diambil atau diistilahkan dibeli dari peraih-peraih (saya tak tahu nama peraih atau pembekal jin ni) yang menggunakan nama bilangan puntung atau bara. Kalau kita beli ayam dipasar kita istilahkan seekor tapi dalam urusan pembelian atau penerimaan jin-jin ini digunakan berapa puntung atau bara. Kegunaanya untuk bagi orang dulu berbagai dan diantaranya tukang mengorek parit sempadan tanah,penjaga dusun,penjaga rumah dan banyak lagi lah. Anak cucu juga akan menerima saka ini setelah orang pertama ini hilang nafas. Jin-jin ini sungguh panjang umurnya, kalau setakat 200-300 tahun, baru umpama 4 atau 5 tahun umur manusia.

Terdapat banyak surah didalam Al-Quran yg membicarakan kewujudan tentang jin-jin ini, diantaranya Suarah Al-Hijr ayat 26-27,Surah Ar-Rahman ayat 15, Surah Al-'Araf ayat 12 serta hadis Nabi s.a.w. Apabila kita cerita bab saka samalah juga kita berbicara bab Jin dan syaitan. para ilmuan dan bijak pandai agama sebenarnya banyak mengajar bab jin dan syaitan yg lebih luas dari bab saka ni. Cuma kita ambil tahu atau tidak je, dalam internate ni bersepah bab jin dan saka, soalnya kita hidup zaman ini perlukan bukti sohih baru semua nak percaya, itu pun kalau nak percaya !!!


Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Orang Melayu seperti hidup terpisah "ajaran dengan amalan", yang "perlu tahu dengan yang berlaku." Kenapa tidak ada pelajaran yang dikhususkan tentang fenomena ini sedangkan inilah yang ujud dan berlaku didepan mata. Para ilmuan dan bijak pandai agama tidak mengkaji SAKA? Tanggung jawab siapa....??????????????????


BIJAK ! BIJAKLAH ABG AISBATU KT NI DNGN 3 PUNCA DAMPINGAN,TUNTUTAN DAN BELIAN YG DI SAMPAIKAN E2.

''SESUNGGUHNYA SOLATKU,IBADATKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYALAH UNTUK ALLAH.''

Soalan tok ni macam nak buka falkuti pengajian SAKA la, jangan marah aaaa, dugaan

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Orang Melayu seperti hidup terpisah "ajaran dengan amalan", yang "perlu tahu dengan yang berlaku." Kenapa tidak ada pelajaran yang dikhususkan tentang fenomena ini sedangkan inilah yang ujud dan berlaku didepan mata. Para ilmuan dan bijak pandai agama tidak mengkaji SAKA? Tanggung jawab siapa....??????????????????

Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya<br />http://www.facebook.com/#!/KuzairiTokMahraja


Bleh la tuan AiehKetui ni jadi salah sorang moderator falkuti SAKA TOK KIDEYS

Quote:
Originally posted by: aisbatu


Tok....tafsiran pengertiannya tak ada ? jadi biarlah saya tafsir mengikut pemahaman saya, kalau silap tolong betulkan ..... tok. Saya bukan faham sangat ni....

Dalam pengertian istilah "saka"ini ianya diambil dari urutan nama "Tanah Pusaka" atau lebih tepat lagi "Harta Pusaka". Harta Pusaka adalah benda atau harta yang nyata (tak pakai cermin mata pun nampak) tetapi saka makhlok (jin) yg dipusaki oleh waris dari keturunan yang terdahulu (pakai cermin mata hitam ke, tak pakai ke tetap tak nampak dialam nyata -kita semua rabun mata batin) samaada pihak waris mahu ke tak mahu ke hukumnya mandatori (mesti terima tak boleh lari).

Punca saka ini datang (bukan dari pejabat tanah dan daerah) ianya datang dari beberapa punca dan saya hanya bahagikan kepada tiga punca sahaja :-

a) Dampingan   b) Tuntutan   c)Belian .

Saka Dampingan - jin dampingan ni wujud apabila ianya samaada datang sendiri atau melalui peralatan dan amalan. Berbagai teknik serta cara pihak jin ni datang dan akan diwarisi oleh anak cucu setelah golongan peringkat-peringkat pertama ini telah putus nafas. Orang yg menerima jadi hebat dan gagah serta lain-lain keistimewaan.

Saka Tuntutan - Ilmu-ilmu orang melayu juga mempunyai jin-jin atau kita panggil khadam ayat bagi Al-Quran tapi ilmu-ilmu jampi serapah ianya juga ada khadam. Contoh apabila ilmu cantik la....asyik sekampong...."umpama bulan penuh dan semua yg memandang ku akan asyik....." kalau mengikut perawat rupa kita memang cantik tetapi umpama pakai topeng kecantikan apabila kita seru dan amalkan kerana makhlok tersebut memainkan peranan atas seru kita tadi. Maka ayat atau ilmu ini akan jadi saka ayat pula apabila orang lain mengambil ilmu berkenaan dan apa lagi anak cucunya.

Saka Belian - Jin-jin ini diambil atau diistilahkan dibeli dari peraih-peraih (saya tak tahu nama peraih atau pembekal jin ni) yang menggunakan nama bilangan puntung atau bara. Kalau kita beli ayam dipasar kita istilahkan seekor tapi dalam urusan pembelian atau penerimaan jin-jin ini digunakan berapa puntung atau bara. Kegunaanya untuk bagi orang dulu berbagai dan diantaranya tukang mengorek parit sempadan tanah,penjaga dusun,penjaga rumah dan banyak lagi lah. Anak cucu juga akan menerima saka ini setelah orang pertama ini hilang nafas. Jin-jin ini sungguh panjang umurnya, kalau setakat 200-300 tahun, baru umpama 4 atau 5 tahun umur manusia.

Terdapat banyak surah didalam Al-Quran yg membicarakan kewujudan tentang jin-jin ini, diantaranya Suarah Al-Hijr ayat 26-27,Surah Ar-Rahman ayat 15, Surah Al-'Araf ayat 12 serta hadis Nabi s.a.w. Apabila kita cerita bab saka samalah juga kita berbicara bab Jin dan syaitan. para ilmuan dan bijak pandai agama sebenarnya banyak mengajar bab jin dan syaitan yg lebih luas dari bab saka ni. Cuma kita ambil tahu atau tidak je, dalam internate ni bersepah bab jin dan saka, soalnya kita hidup zaman ini perlukan bukti sohih baru semua nak percaya, itu pun kalau nak percaya !!!


Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Orang Melayu seperti hidup terpisah "ajaran dengan amalan", yang "perlu tahu dengan yang berlaku." Kenapa tidak ada pelajaran yang dikhususkan tentang fenomena ini sedangkan inilah yang ujud dan berlaku didepan mata. Para ilmuan dan bijak pandai agama tidak mengkaji SAKA? Tanggung jawab siapa....??????????????????

Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya<br />http://www.facebook.com/#!/KuzairiTokMahraja

LA NI KITA DAH TAU APA TU SAKA ?PENJELASAN2 SEBEGINI PERLU PERLU D KONGSI BERSAMA2............AMBOI TOK PANDAI BERGURAU..........................................

mcm gitu ibadah pn nak nunjuk2 dan merasa diri hebat dpn org ramai,wat pe menipu org ramai & dri sdri yg smmgnye xbagus...huuhhh...

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Kurang pendedahan tentang realitinya...mgkin sbb org igt xpenting atau xpercaya atau dlm technology canggih ni ramai yg xpercaya kewujudannya...

Tok tengok iman yg bagi khutubah pun ada saka rimau...sebab tu mengaum bunyi ceramahnya...bukan perli ni...benar.

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

mcm gitu ibadah pn nak nunjuk2 dan merasa diri hebat dpn org ramai,wat pe menipu org ramai & dri sdri yg smmgnye xbagus...huuhhh...

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

<quote="umaiyah82">

Kurang pendedahan tentang realitinya...mgkin sbb org igt xpenting atau xpercaya atau dlm technology canggih ni ramai yg xpercaya kewujudannya...

Tok tengok iman yg bagi khutubah pun ada saka rimau...sebab tu mengaum bunyi ceramahnya...bukan perli ni...benar.

Tuan Umaiyah82.

Mohon maaf mencelah, jika pada pandangan saya ianya berlaku apabila saka rimau ini diturunkan melalui ilmuan yg diturunkan, jadi imam itu sedar atau tidak dia pun tak tahu. Kecualilah imam tu sendiri memang tahu dan memang nak, maka ianya jadilah apa yg tuan kata. Bukankah mereka-mereka yg bertaraf ini diantaranya boleh menggunakan khadam-khadam ???

Maaf saudara ais batu xsilap ada ustaz saya katakan klau kita tau ia syirik klau xtau ia fasiq.. Syirik dsbbkan dia tau ttg ilmu hitam tu..Fasiq kerana ia xberilmu utk mmbezakan..Wajib la kita berilmu utk mmbezakan hala dan haram,putih dan hitam (tp mana leh dia xtau dia ada benda tu semua msti ada dtg dlm mimpi atau sbgnya utk take over) klau org alim lg alim dlm ilmu agama xkan dia xtau ttg dirinya,kecuali sudah ikhtiar utk melepasknya ttp tak berjaya...

wallahualam...

Quote:
Originally posted by: aisbatu

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

mcm gitu ibadah pn nak nunjuk2 dan merasa diri hebat dpn org ramai,wat pe menipu org ramai & dri sdri yg smmgnye xbagus...huuhhh...

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

<quote="umaiyah82">

Kurang pendedahan tentang realitinya...mgkin sbb org igt xpenting atau xpercaya atau dlm technology canggih ni ramai yg xpercaya kewujudannya...

Tok tengok iman yg bagi khutubah pun ada saka rimau...sebab tu mengaum bunyi ceramahnya...bukan perli ni...benar.

Tuan Umaiyah82.

Mohon maaf mencelah, jika pada pandangan saya ianya berlaku apabila saka rimau ini diturunkan melalui ilmuan yg diturunkan, jadi imam itu sedar atau tidak dia pun tak tahu. Kecualilah imam tu sendiri memang tahu dan memang nak, maka ianya jadilah apa yg tuan kata. Bukankah mereka-mereka yg bertaraf ini diantaranya boleh menggunakan khadam-khadam ???

All times are GMT +8. The time now is 10:10 pm.