Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Mengapa cuci keris & senjata pada Awal Muharam


salam semua kawa-kawan melayu yang masih ada semangat mempertahankan Bangsa Melayu dan Tanah Melayu .

Mari kita berbicara Mengapa adat Org melayu mencuci keris & senjata pada Awal Muharam.



Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Kalo ikut kata Dr Tenas Affendi dalam buku dia...cuci keris pada awal muharram simboliknya mcm buat azam tahun baru.detail tak ingat

bulan perang berhenti rehat.cuci senjata

Ramai yang tahu tetapi tutup mulut sebab tidak mahu mengatakan bahawa bangsa Melayu wujud atas  pengaruh Agama Islam.


cuba renungkan balik

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Ntahlah... bagi saya itu adalah adat turun temurun...
Tapi ada juga yg cuci ikut cara tersendiri..

1. sebelum bulan Ramadhan.
2. awal Muharram
3. Maulud Nabi
4. setiap hari khamis

Ini mana yang saya dengar & ambil tahu..

Tp cara sy senang jer, petua ni dari seorang yg pakar dlm menjaga keris yg berkhadam @ jin...

1. cuci keris @ barang2 antik bila hati rasa nak cuci

2. jgn perasap dengan kemenyan jika tiada 'alamat' buruk @ mimpi  
    suruh asapkan barang2 berkenaan

3. jangan amalkan perasap keris selalu, sebab kemenyan adalah makan
   jin @ khadam, dikhuatirkan daripada keris tu kosong, tetiba ada
   penghuni.. tak pun khuatir lau dah ada khadam tu nak 'makan' selalu..
   (sapa yg penat?.. kita jugak..)

4. tidak semestinya cuci pada hari khamis



MELAYU DI JIWA, ISLAM DI HATI



TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA

Nak masuk dah awal muharram. Yg penting sentiasa kena cuci jgn ada karat.

Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Nak masuk dah awal muharram. Yg penting sentiasa kena cuci jgn ada karat.



klu dah cuci tetap berkarat macam mana ?

cara cuci bab pengeringan mungkin tak betul. atau masih tak cukup bersih.

Quote:
Originally posted by: Ayob

Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Nak masuk dah awal muharram. Yg penting sentiasa kena cuci jgn ada karat.



klu dah cuci tetap berkarat macam mana ?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Setahu saya, adat mencuci keris mengikut adat Nabi Muhammad SAW untuk azam tahun baru. Rasulullah pada awal Muharram mencuci tasbih Baginda. Simboliknya mencuci Roh kita agar bersih menempuh tahun baru. Bagi keris yang dicuci dan berkhadam simboliknya agar rumah yang dihuni bersih dan persediaan dalam menempuh tahun baru. Disamping dapat merawat tubuh fizikal dan tubuh halus penghuninya.

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

cara cuci bab pengeringan mungkin tak betul. atau masih tak cukup bersih.

Quote:
Originally posted by: Ayob

Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Nak masuk dah awal muharram. Yg penting sentiasa kena cuci jgn ada karat.



klu dah cuci tetap berkarat macam mana ?

Betul tu... kena tengok karatnya tahap mana? Kalau teruk kena rendam utk cuci lagi lama dlm beberapa hari bukan sehari aje spt menggunakan rendaman air kelapa campur perahan limau nipis ataupun kaedah2 lain tetapi waspada jangan menggunakan bahan yg boleh merosakkan bilah. Lepas dah cuci bersih2 keringkan dan sapu minyak cendana atau bahan wangi yg lain sptnya supaya bukan sahaja mengharumkan bilah keris tetapi juga dapat menahan proses karat drp cepat berlaku selagi lapisan minyaknya masih ada. Keris2 pusaka (yg telah ada pengisian) mesti dibuat begini at least setahun sekali. Memang kekadang ada isyaratnya tapi malas nak cerita sini. Kalau tak berani jgn simpan barang2 pusaka begini sebab ada sesetengahnya memang garang sikit terutamanya keris jenis semata2 utk tempur sahaja.

Quote:
Originally posted by: TokEngkuHitam

Setahu saya, adat mencuci keris mengikut adat Nabi Muhammad SAW untuk azam tahun baru. Rasulullah pada awal Muharram mencuci tasbih Baginda. Simboliknya mencuci Roh kita agar bersih menempuh tahun baru. Bagi keris yang dicuci dan berkhadam simboliknya agar rumah yang dihuni bersih dan persediaan dalam menempuh tahun baru. Disamping dapat merawat tubuh fizikal dan tubuh halus penghuninya.

Kita sebagai penyimpan keris pusaka haruslah tahu adat tatatertib pusaka begini sepertimana mengikut ilmunya. Ramai yg tak tahu cakap pandai selalu jatuh hukum. Tidak akan jatuh syirik selagi kita tahu iktiqad tauhid kita kpd Allah s.w.t. Kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Kita tahu kedudukan kita dan tahu menggunakannya tak salah selagi tahu batas2nya. Kena ada sedikit sebanyak kefahaman dlm ilmu agama. Hamba mengikut tuan bukan sebaliknya.

All times are GMT +8. The time now is 6:41 pm.