Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

KULIT KERBAU LANDAU

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Ketawa besau tuan ye... Kebal yg paling tinggi darjatnya ialah kebal dari amarah marah, dengki dan iri hati, kebal dari dendam kesumat ! Barulah hak kebal jasad kiter boleh dapat yg asli tanpa bulu atau kulit kerbau landau. Kerbau landau tu kebal dan hanya senjata yg benar2 cukup syaratnya boleh lut tuan....

Kita yg dah tua ni memang rasa selamat kalau diapit oleh budak2 muda pendekar2 ni, lebih2 lagi depa ni genius2 belaka. Biar depa buat....kita ikut aje..selamat kita !



Hidup nie kena ketawa dan senyum selalu, baru ada ommmm..... hebat falsafah Tuan Kidey's.
Yang muda nie memang genius, bior genius bermanfaat jangan salah bawak sudahhhhh.......sosal nantiiii......

adus rugi xambik dlu....ada org nak bagi masa tu org tu dok jual minyak2 akar kayu kat stadium darulaman.....minyak belacak pun ada hihihihi.....dia kata la ni kulit kebau landau....time tu tak berapa nk percaya sangat la sbb tak pernah dgr kebau landau......adoi rugi la xambik.....nnt klw jumpa lg kena ambik ler....simpan wat koleksi....

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Ketawa besau tuan ye... Kebal yg paling tinggi darjatnya ialah kebal dari amarah marah, dengki dan iri hati, kebal dari dendam kesumat ! Barulah hak kebal jasad kiter boleh dapat yg asli tanpa bulu atau kulit kerbau landau. Kerbau landau tu kebal dan hanya senjata yg benar2 cukup syaratnya boleh lut tuan....

Kita yg dah tua ni memang rasa selamat kalau diapit oleh budak2 muda pendekar2 ni, lebih2 lagi depa ni genius2 belaka. Biar depa buat....kita ikut aje..selamat kita !


syukur Alhamdulillah.ilmu.terima kasih tok.silakan tunjukkan,cerahkan lagi jalan yang lurus..



Tok suka berkongsi apa yg tak de dlm buku kerana dlm buku nak fariz boleh baca. Apa yg Tok ambil dari org tua2…kalau kita sedang marah dan berdendam.. ketika itu darjat kita lebih rendah dari binatang kerana binatang tidak begitu..kalau lembu yg kita bunuh dan korbankan pada setiap hari raya haji itu bersifat pemarah dan berdendam maka pada hari raya haji yg berikutnya mungkin kita pulak yg dikorbankan oleh mereka. Seekor kuda yg makan rumput kering saja tak pernah iri hati melihat singa dapat makan daging malah tidak berdendam pun kalau keluarganya sendiri dimakan oleh singa itu. Apa tah lagi kerbau landau…dah kita bunuh, ambil kulit dia ajer buat kebal. !<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Sebab tu binatang boleh mengetahui masa depan…iaitu “pak belalang paling ideal”.   Peristiwa sunami diaceh sebagai contohnya…. binatang telah memberitahu bahawa bencana itu akan sampai dalam bentuk nalurinya tetapi sayangnya manusia tak dapat memahami kerana “amarah” dan “dendam” sesame sendiri yg menebal.<o:p></o:p>

Jadi tanpa “amarah” kita boleh lihat alam ghaib seperti mana kucing dan anjing boleh melihat hantu. Bila masanya  kita tidak ada amarah ? iaitu salah satunya bila kita sedang TAKUT. Bila sedang takut manusia terlupa dengki khianatnya, sesiapa yg lalu saja semuanya boleh jadi kawan. semuanya penuh kasih sayang dan tolong menolong. Pada masa itulah kita boleh nampak hantu atau lain2 alam ghaib……. <o:p></o:p>

Oleh itu ambil lah peluang ketika kita sedang takut ! jangan lari !!...belajar ! kerana itulah sebenarnya yg hendak kita cari…”ittaqullah Haq katukatih”.  Insyal’Allah nanti kita boleh nampak kebesaranNya yg ghaib itu….<o:p></o:p>

  likes this.

Quote:
Originally posted by: Hakikat_Insan

adus rugi xambik dlu....ada org nak bagi masa tu org tu dok jual minyak2 akar kayu kat stadium darulaman.....minyak belacak pun ada hihihihi.....dia kata la ni kulit kebau landau....time tu tak berapa nk percaya sangat la sbb tak pernah dgr kebau landau......adoi rugi la xambik.....nnt klw jumpa lg kena ambik ler....simpan wat koleksi....


lain kali kalau jumpa jangan terus beli, test dulu..suruh penjual tu pegang kulit landau tu kemudian kita cucuk dia, kalau tak lut..bolehlah beli....dan kalau dah beli boleh jual mahal2 kat tuan andilawajo6...sebab dia tengah cari bebeno tu !...ee..ee.

tula pasal dia dah test dah tetak parang xjadi apa, pastu tuang asid, dia nk bg free je......rugi tol........tidak leh jual berlipat ganda...hihihi besar ibu jari kaki dia nk bg.......

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: Hakikat_Insan

adus rugi xambik dlu....ada org nak bagi masa tu org tu dok jual minyak2 akar kayu kat stadium darulaman.....minyak belacak pun ada hihihihi.....dia kata la ni kulit kebau landau....time tu tak berapa nk percaya sangat la sbb tak pernah dgr kebau landau......adoi rugi la xambik.....nnt klw jumpa lg kena ambik ler....simpan wat koleksi....


lain kali kalau jumpa jangan terus beli, test dulu..suruh penjual tu pegang kulit landau tu kemudian kita cucuk dia, kalau tak lut..bolehlah beli....dan kalau dah beli boleh jual mahal2 kat tuan andilawajo6...sebab dia tengah cari bebeno tu !...ee..ee.



Salam Tuan Kidey's,

kahkahhhhhh..... akhirnya ramai yang dah tahu kehebatan peninggallan warisan orang tua dulu-dulu. Kalau tak dicerita pasti ramai yang tak tahu berlalu begitu ajer. Kalau yang dah ader tu jangan ler takbur, kerana Allah memiliki segalanyer, sifat yang baru pasti musnah.
 Saya menghargai petua dan ilmu orang tua dulu-dulu, sebab semuanya ader kena mengena dengan zahir dan bathin insan itu.
Sebab itu orang Melayu nie mempunyai kelebihannyer tersendiri, alhamdulillah kita beragama ISLAM dan kita mengambil sikap seperti padi, berisi tunduk, rendah diri. Kalau tak goncang dunia nie. Kalah bangsa barat yang suka menonjolkan apa yang ada terutama bila mereka belajar tentang beladiri Asia. Tapi kita orang Melayu tetap senyap dan terus berlatih tanpa menonjol. Alhamdulillah

Tak begitu Tuan Kidey'sssss..........heheheeeeee......

Quote:
Originally posted by: Andilawajo6


Salam Tuan Kidey's,

alhamdulillah kita beragama ISLAM dan kita mengambil sikap seperti padi, berisi tunduk, rendah diri. Kalau tak goncang dunia nie. Kalah bangsa barat yang suka menonjolkan apa yang ada terutama bila mereka belajar tentang beladiri Asia. Tapi kita orang Melayu tetap senyap dan terus berlatih tanpa menonjol. Alhamdulillah

Tak begitu Tuan Kidey'sssss..........heheheeeeee......

Ketawa besar lagi!...dulu kideys belajar tak guna perumpamaan "padi" kiter guna "air" iaitu "org yg berilmu ibarat air yg penuh..dikocak tak berbunyi"...camner pun anak kiter tu dah ralat tak dapat jual kulit kerbau landau kat Tuan !

peh.. sekali bermadah punya la dahsyat...

memang benar "yg lama dihormatu yg muda di sayangi"

Quote:
Originally posted by: Opu_Malaya

peh.. sekali bermadah punya la dahsyat...

memang benar "yg lama dihormatu yg muda di sayangi"

memang seperti satu ketetapan azali, org yg lahir kemudian lebih pandai seperti mana kideys lebih pandai dari bapak kideys dan korang semua lebih pandai dari kideys dan tuan andilawojo6. sebab tu korang perlu diharga dan disayangi...

Quote:
Originally posted by: Opu_Malaya

peh.. sekali bermadah punya la dahsyat...

memang benar "yg lama dihormatu yg muda di sayangi"





Maafkan saya kerana ada kekhilafan ayat diatas (dihormatu) ayat yg sebenarnya dihormati, maafkan saya sekali lagi...

menarikkkk...menarikkkk....topik ini.hehehehehe...lame aku tak post reply lhokk.... kulit kerbau landau? hmmm...pernah melihatnye la kecik aje separuh jari jer kulitnye tu.mengikut kata arwah atuk aku, kulit kerbau ni datang dari seekor kerbau yang berasal dari manusia.ada la kisahnye panjang giler nak citer, tapi kerbau ni bekas anak murid sunan ampel yang bermulut masin.lepas arwah meninggal,tah ke mana mender tu pergi aku pun tak tahu. hanya mak aku sahaja pewaris barang-barang yang pernah atuk simpan.

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim

menarikkkk...menarikkkk....topik ini.hehehehehe...lame aku tak post reply lhokk.... kulit kerbau landau? hmmm...pernah melihatnye la kecik aje separuh jari jer kulitnye tu.mengikut kata arwah atuk aku, kulit kerbau ni datang dari seekor kerbau yang berasal dari manusia.ada la kisahnye panjang giler nak citer, tapi kerbau ni bekas anak murid sunan ampel yang bermulut masin.lepas arwah meninggal,tah ke mana mender tu pergi aku pun tak tahu. hanya mak aku sahaja pewaris barang-barang yang pernah atuk simpan.



Seingat saya manusia yang menjadi kerbau adalah anak tiri  yang menderhaka kepada ibu tirinya yang mulia hati dan bertaraf wali dan kerbau tu dipanggil kerbau balar bukan kerbau balar yang biasa tu. Kerbau landau nie berasal dari pasir yang ditempa olih kanak-kanak ditepi sungai, maka lalu ler seorang wali nie, kanak-kanak tu pun bertanya, tok binatang apa nie? kerbau kata wali tu, terus ler pasir tu menjadi kerbau betul dan terus mengganas. Ini ler dipanggil kerbau landau. Kulit kerbau balar tu tebal dan keras serta seperti berminyak dan kulit kerbau landau tu nipis dan bulunya halus seperti berdebu berwarna coklat kusammmmm.......Wallahualam

Quote:
Originally posted by: Andilawajo6

Quote:
Originally posted by: maulana_makdhum_ibrahim

menarikkkk...menarikkkk....topik ini.hehehehehe...lame aku tak post reply lhokk.... kulit kerbau landau? hmmm...pernah melihatnye la kecik aje separuh jari jer kulitnye tu.mengikut kata arwah atuk aku, kulit kerbau ni datang dari seekor kerbau yang berasal dari manusia.ada la kisahnye panjang giler nak citer, tapi kerbau ni bekas anak murid sunan ampel yang bermulut masin.lepas arwah meninggal,tah ke mana mender tu pergi aku pun tak tahu. hanya mak aku sahaja pewaris barang-barang yang pernah atuk simpan.



Seingat saya manusia yang menjadi kerbau adalah anak tiri  yang menderhaka kepada ibu tirinya yang mulia hati dan bertaraf wali dan kerbau tu dipanggil kerbau balar bukan kerbau balar yang biasa tu. Kerbau landau nie berasal dari pasir yang ditempa olih kanak-kanak ditepi sungai, maka lalu ler seorang wali nie, kanak-kanak tu pun bertanya, tok binatang apa nie? kerbau kata wali tu, terus ler pasir tu menjadi kerbau betul dan terus mengganas. Ini ler dipanggil kerbau landau. Kulit kerbau balar tu tebal dan keras serta seperti berminyak dan kulit kerbau landau tu nipis dan bulunya halus seperti berdebu berwarna coklat kusammmmm.......Wallahualam




o... begitu.... cite nye

kerbau putih atau kerbau landau ni mempunyai sejarahnya tersendiri. ceritanya lebih kurang mcm ni lh.. kerbau kandau ni mengikut sejarah berasal drpada seorg bdk yg dipelihara oleh sekumpulan wali2 di tanah indonesia. dr kecil anak ini dipelihara shgga lah bdk ini boleh bercakap. tetapi malangnya apabila wali2 ini menyuruh bdk ini mengaji, bdk ini x mampu berbuat demikian sehinggakan untuk membaca bismillah pun x boleh. disebabkan hal ini maka wali td pun menjadi marah (sedangkan wali mana boleh marah) dan berkata wali itu kepada bdk tersebut “engkau ni bodoh macam kerbau”. maka berkecil hatilah budak itu dan terus dia keluar dr masjid kerana merajuk. keluar je dr pagar masjid tiba2 bertukar si budak itu kepada seekor kerbau berwarna putih dek kerana keramatnya kata2 wali itu… selepas itu menjadi buah mulut org kg kerana melihat kelibat kerbau putih ini bermain2 di tepi2 masjid sehinggakan terdengar ke telinga para wali disitu. menyedari hal itu barulah si wali teringat akan kata2nya kepada bdk itu dan setelah diamati mmg betul kerbau landau itu sebenarnya ank yg mereka bela dr kecik telah pun bertukar menjadi kerbau landau.. maka berusahalah wali2 sekalian untuk memulihkan kembali kerbau itu ke bentuk manusia. kerana sudah cukup sifat binatang tersebut maka cubaan mereka sia2 sahaja.
kasihan akan nasib kerbau itu, wali2 pun menyembelih kerbau itu dan daging2nya diagihkan kepada org kg, kulitnya dijadikan gebuk atau geduk dimasjid dan tulangnya di tanam di bawah pokok kelo jantan(yg org duk sebut teras kelo2). tidak lama kemudian penjajah pun datang menyerang kg tersebut. ramai org2 kg yg terkorban akibat serang itu. pada malm harinya wali2 itu pun mendapat mmpi bahawa ade yg tersirat disebalik kulit kerbau landau ini. esokan harinya diberitahu lh kepada org kg akan kegunaan kulit kerbau landau ini. tanpa mengambil masa yg lama, org2 kg termasuk lh anak2 murid kepada wali2 ini pun berebut2 mengambil dan mencari kulit kerbau landau ini. habis licin kesemua. setelah mendapat kulit kerbau landau ni, org kg pun pg lh lawan dgn penjajah dan mereka pun beroleh kemenangan dek disebabkan kulit kerbau ini yg menjadikan mereka kebal..(itu semua kuasa Allah).
setelah pengunduran penjajah, ramai dikalangan mereka2 yg meliki kulit kerbau landau ini di kg itu telah menyalah gunakan kelebihan yg diberikan kepada meraka(dah sifat manusia). mereka telah menjadi angkuh dan bongkak shggakan mereka sanggup melakukan kkjaman sesama sendiri seperti merompak dan sbgainya. hal ini amat mmbingungkan kerana tiada penawar untuk menghalang kekebalan mereka. sehingga lh pada suatu hari, pokok kelo jantan yg dibawahnya ditanam tulang kerbau landau ini dipanah dek petir hancur berkecai dan kelitahan tulang2 kerbau itu dan sebongkah teras didalamnya yg dikenali pada hari ini teras kelo. menyedari akan hal ini, org kg pun seakan mendapat alamat dan mereka pun menggunakan teras kelo ini untuk menghalang daripada mereka2 yg kebal itu dr terus bermaharaja lela. dengan menggunakan teras kelo jantan ini, ilmu2 kebal yg dimiliki menjadi tawar serta merta begitu sahaja.
dalam kisah ini dapat merungkai misteri kepada dua benda mistik sekaligus. kenapa kulit kerbau landau dan teras kelo menjadi buruan sesetengah org. menurut sumber yg sy tahu, teras kelo jantan hanya terdapat di indonesia dan teras kelo betina hanya terdapat di malaysia. warnya dan keadaanya sama jer dan mempunyai kelebihan masing2… bisa teras kilo jantan ini mampu menawarkan kekebalan seseorg sehinggakan kalau sesiapa yg kebal atau yg memakai susuk badan bersalam dengan org yg mmegang teras kilo ini, maka akan tawarlah kekebalan itu dan terkeluar lh susuk2 tersebut dr badan pemakainya. 2 baru salam, kalau kne tumbuk x tau lh nak cakap camner..
moral of the story, jgn lh kita riak dengan kelebihan yg kita ada kerana setiap sesuatu itu ada lawanya melainkan Allah S.W.T. cerita ini sy dapat dr org lama dan sy hanya ingin berkongsi cerita sahaja. kalau cita sy ini salah atau pun mcm direka2 je sy mintak maaf banyak2. setiap yg baik dtgnya dr Allah S.W.T dan yg buruk dtg dr kelemahan sy sendiri. Waallauhualam…

All times are GMT +8. The time now is 12:19 pm.