Sign Up
KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Salam,Saya cuma nk tanya sesiapa yang lebih arif,Sy selalu bermimpi(sekali dalam sebulan) didatangi lelaki agak berusia,janggut nya putih hingga ke dada,membawa tasbih ditangan kanan(bijinya brsaiz besar,seperti kayu kokka)& mmbawa tongkat kayu di tangan kiri,orangnya agak rendah,berpkaian serba putih..dia x pernah berkata2 tetapi selalu mengajarkan sy ayat2 dlm al-quran,dgn cara membacakan ayat2 Al-quran(contohnya ayat/surah utk buat air penawar,ayat untuk penyakit kencing manis).dr 6 ustaz yg sy jumpa trmasuk tok syeikh dr arab,mengatakan ciri2 lelaki itu adalah nabi khidir,,tp sy agak sangsi/ragu2,,sebab x logik dia blh dtg pd sy yg x berilmu/amalan pn x cukup
sy agak ragu2 kerana khuatir ader jin yg menyamar,biasala mereka ni blh buat mcm2 utk buat manusia tersesat.lalai/jd bangga diri.Saya tahu Allah tu maha Berkuasa,Dia tahu aper yg kita x tahu.Saya cuma orang biasa yg amalan sunat pn x prnah cukup,,jadi saya ckup khuatir ada jin yg berniat nk menyesatkan..Jadi sy minta pandangan sesiapa yg arif,,bkn niat nk bangga diri @ nk menunjuk2,tp utk maklumat,&agar penyakit was2 sy ni kurang sikit(sy ni ada penyakit was2 sikit dlm apa perkara sekalipun)..& sy dh byk kena tipu oleh jin yg menyamar.Ramai yg berkata,sbb arwah datuk,datuk2 saudara,moyang sy adalah al-hafiz & adalah perawat islam,jd ada tempiasnya pd sy.tp sy cuma seorang wanita je,yg nk hidup normal mcm org lain..maaf kalau ada yg kata sy berkhayal@nk menunjuk2,sy cuma makhluk Allah yg jahil yg ingin bertanya pd hamba Allah lain yg lebih berilmu dari saya.sekian

tak tahu nak komen....tapi kalau boleh teringin nak belajar juga apa yg diajar pd sedari tu.maaf lee berangan aja..mungkin bukan rezeki saya

Mengikut al quran khidir bkn la sbg nabi...disbbkan khidir masih ada hingga skg..Nabi terakhir ttp rasulullah...ada 1 rancangan huraian ttg khidir...wallahualam..

klau saya mimpi mcm akak saya anggap ia sbg rezki...siapa2 pn dtg xpe janji yg baik...

Khidir A.S Mendahuli Masa


cuba lihat disini seandainya ada terdapat seperti yang minarmar 303 hendak cari tu...

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Mengikut al quran khidir bkn la sbg nabi...disbbkan khidir masih ada hingga skg..Nabi terakhir ttp rasulullah...ada 1 rancangan huraian ttg khidir...wallahualam..

klau saya mimpi mcm akak saya anggap ia sbg rezki...siapa2 pn dtg xpe janji yg baik...


btl tu,ada pendapat yg mengatakan khidir bkn nabi tp merupakan wali Allah.tp btl x ader pendapt yg mengatakan khidir ni adalah 'penjaga air"

Bab mimpi tu, tok tak berani nak komen. Tapi apa yang tok diberitahu bahawa Nabi Khidir memang penjaga lautan dan air. Manakala Nabi Elyas pula merupakan penjaga daratan dan gunung-gunung. Setiap beberapa tahun sekali akan berlaku pertembungan bagi kedua-duanya, itupun hanya seketika sahaja. Bab mimpi tu, tok nasihatkan buat solat ishtiharah untuk dapat petunjuk. Tapi dari pengalaman tok, orang tua yang menjelma tu dari keturunan saudari. Ini hanya pendapat tok sahaja. 

Quote:
Originally posted by: mirnamar303

Salam,Saya cuma nk tanya sesiapa yang lebih arif,Sy selalu bermimpi(sekali dalam sebulan) didatangi lelaki agak berusia,janggut nya putih hingga ke dada,membawa tasbih ditangan kanan(bijinya brsaiz besar,seperti kayu kokka)& mmbawa tongkat kayu di tangan kiri,orangnya agak rendah,berpkaian serba putih..dia x pernah berkata2 tetapi selalu mengajarkan sy ayat2 dlm al-quran,dgn cara membacakan ayat2 Al-quran(contohnya ayat/surah utk buat air penawar,ayat untuk penyakit kencing manis).dr 6 ustaz yg sy jumpa trmasuk tok syeikh dr arab,mengatakan ciri2 lelaki itu adalah nabi khidir,,tp sy agak sangsi/ragu2,,sebab x logik dia blh dtg pd sy yg x berilmu/amalan pn x cukup
sy agak ragu2 kerana khuatir ader jin yg menyamar,biasala mereka ni blh buat mcm2 utk buat manusia tersesat.lalai/jd bangga diri.Saya tahu Allah tu maha Berkuasa,Dia tahu aper yg kita x tahu.Saya cuma orang biasa yg amalan sunat pn x prnah cukup,,jadi saya ckup khuatir ada jin yg berniat nk menyesatkan..Jadi sy minta pandangan sesiapa yg arif,,bkn niat nk bangga diri @ nk menunjuk2,tp utk maklumat,&agar penyakit was2 sy ni kurang sikit(sy ni ada penyakit was2 sikit dlm apa perkara sekalipun)..& sy dh byk kena tipu oleh jin yg menyamar.Ramai yg berkata,sbb arwah datuk,datuk2 saudara,moyang sy adalah al-hafiz & adalah perawat islam,jd ada tempiasnya pd sy.tp sy cuma seorang wanita je,yg nk hidup normal mcm org lain..maaf kalau ada yg kata sy berkhayal@nk menunjuk2,sy cuma makhluk Allah yg jahil yg ingin bertanya pd hamba Allah lain yg lebih berilmu dari saya.sekian

Nabi Khidir a.s. ni is 'The Greenman', bukannya 'Green Hornet', 'Green Goblin', 'Green Lantern' atau sebagainya... hihi. Lawak sikit..

Khidir tu bermaksud hijau takkan pakai putih pula. Nama sebenar Khidir ialah Bulya ibnu Mulkan dan dikatakan sebagai penjaga air. Dlm ilmu kerohanian Islam berjumpa dgn Nabi Khidir a.s. ni adalah salah satu pengalaman bagi org2 tertentu dan ada maksudnya yg tersendiri tetapi bukan matlamat dan bukan pula meminta2 utk bertemu dgn dia tetapi atas keizinan dan rahmat Allah s.w.t. Ada ilmu petua2 tertentu nak kenal confirmkan kalau sungguh bertemu dgnnya dan rahsianya perlulah dgn berguru. Kerana itu perlunya berguru dgn guru yg nyata yg sampai pada darjat2 tertentu terutamanya yg sebenar2 dikatakan guru mursyid. Guru mursyid adalah guru yg Allah lindungi sebab duduk pada makam kasih sayang dan kota pelindungNya. InsyaAllah terpelihara drp godaan tipudaya Iblis dan syaitan walaupun bukan taraf maksum spt Rasulullah s.a.w. Merujuk kpd mereka adalah sebaik2nya.

Dlm ilmu hikmah pun ada petua2nya dlm mengkhatam amalan ilmu2 tertentu dan kena berhati2 kalau datang apa2 makhluk yg tak dikenali dan yg menyamar pula ni. Ini pun perlu berguru dan ada rahsianya dlm berguru. Jgn ada apa2 syarat yg mengikat kita. Kalau silap terima sendiri cari bala bencana.

Saya pun bukannya arif dan boleh buat rujukan... takut ada salah dan silap dlm memberi apa2 informasi. Sape2 yg baca sila rujuk kpd guru masing2 yg lebih arif dlm hal kerohanian dan ilmu hikmah.

Yang saya tahu disbbkan apa nabi khidir hidup selamanya adalah kerana telah minum ainul hayat (sumber air idup) 

yang telah diceritakan oleh malaikat rafa'il kepada iskandar zulkarnain.Nabi iskandar ni ingin beriman kepada Allah selama2nya maka malaikat rafa'il memberitahu ttg ainul hayat.Barang siapa meneguk air itu ia tidak akan mati sehingga kiamat.Ainul hayat berada dibumi gelap..Dan terus zulkarnain memanggil semua ulama' utk berbincang tentang ainul hayat..dan Para ulama masa tu menyatakan ia berada di tpt keluarnya matahari.

Maka ia bersiap2 dgn 6ribu tentera dan seribu kuda..salah seorgnya perdana menterinya iaitu khidir a.s. 

Tetapi Allah telah memberi wahyu kpd khidir dan menunjukkan tpt ainul hayat,khidir minum dan mandi disana..


Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Quote:
Originally posted by: mirnamar303

Salam,Saya cuma nk tanya sesiapa yang lebih arif,Sy selalu bermimpi(sekali dalam sebulan) didatangi lelaki agak berusia,janggut nya putih hingga ke dada,membawa tasbih ditangan kanan(bijinya brsaiz besar,seperti kayu kokka)& mmbawa tongkat kayu di tangan kiri,orangnya agak rendah,berpkaian serba putih..dia x pernah berkata2 tetapi selalu mengajarkan sy ayat2 dlm al-quran,dgn cara membacakan ayat2 Al-quran(contohnya ayat/surah utk buat air penawar,ayat untuk penyakit kencing manis).dr 6 ustaz yg sy jumpa trmasuk tok syeikh dr arab,mengatakan ciri2 lelaki itu adalah nabi khidir,,tp sy agak sangsi/ragu2,,sebab x logik dia blh dtg pd sy yg x berilmu/amalan pn x cukup
sy agak ragu2 kerana khuatir ader jin yg menyamar,biasala mereka ni blh buat mcm2 utk buat manusia tersesat.lalai/jd bangga diri.Saya tahu Allah tu maha Berkuasa,Dia tahu aper yg kita x tahu.Saya cuma orang biasa yg amalan sunat pn x prnah cukup,,jadi saya ckup khuatir ada jin yg berniat nk menyesatkan..Jadi sy minta pandangan sesiapa yg arif,,bkn niat nk bangga diri @ nk menunjuk2,tp utk maklumat,&agar penyakit was2 sy ni kurang sikit(sy ni ada penyakit was2 sikit dlm apa perkara sekalipun)..& sy dh byk kena tipu oleh jin yg menyamar.Ramai yg berkata,sbb arwah datuk,datuk2 saudara,moyang sy adalah al-hafiz & adalah perawat islam,jd ada tempiasnya pd sy.tp sy cuma seorang wanita je,yg nk hidup normal mcm org lain..maaf kalau ada yg kata sy berkhayal@nk menunjuk2,sy cuma makhluk Allah yg jahil yg ingin bertanya pd hamba Allah lain yg lebih berilmu dari saya.sekian

Nabi Khidir a.s. ni is 'The Greenman', bukannya 'Green Hornet', 'Green Goblin', 'Green Lantern' atau sebagainya... hihi. Lawak sikit..

Khidir tu bermaksud hijau takkan pakai putih pula. Nama sebenar Khidir ialah Bulya ibnu Mulkan dan dikatakan sebagai penjaga air. Dlm ilmu kerohanian Islam berjumpa dgn Nabi Khidir a.s. ni adalah salah satu pengalaman bagi org2 tertentu dan ada maksudnya yg tersendiri tetapi bukan matlamat dan bukan pula meminta2 utk bertemu dgn dia tetapi atas keizinan dan rahmat Allah s.w.t. Ada ilmu petua2 tertentu nak kenal confirmkan kalau sungguh bertemu dgnnya dan rahsianya perlulah dgn berguru. Kerana itu perlunya berguru dgn guru yg nyata yg sampai pada darjat2 tertentu terutamanya yg sebenar2 dikatakan guru mursyid. Guru mursyid adalah guru yg Allah lindungi sebab duduk pada makam kasih sayang dan kota pelindungNya. InsyaAllah terpelihara drp godaan tipudaya Iblis dan syaitan walaupun bukan taraf maksum spt Rasulullah s.a.w. Merujuk kpd mereka adalah sebaik2nya.

Dlm ilmu hikmah pun ada petua2nya dlm mengkhatam amalan ilmu2 tertentu dan kena berhati2 kalau datang apa2 makhluk yg tak dikenali dan yg menyamar pula ni. Ini pun perlu berguru dan ada rahsianya dlm berguru. Jgn ada apa2 syarat yg mengikat kita. Kalau silap terima sendiri cari bala bencana.

Saya pun bukannya arif dan boleh buat rujukan... takut ada salah dan silap dlm memberi apa2 informasi. Sape2 yg baca sila rujuk kpd guru masing2 yg lebih arif dlm hal kerohanian dan ilmu hikmah.

Quote:
Originally posted by: beddezeuk

Quote:
Originally posted by: mirnamar303

Salam,Saya cuma nk tanya sesiapa yang lebih arif,Sy selalu bermimpi(sekali dalam sebulan) didatangi lelaki agak berusia,janggut nya putih hingga ke dada,membawa tasbih ditangan kanan(bijinya brsaiz besar,seperti kayu kokka)& mmbawa tongkat kayu di tangan kiri,orangnya agak rendah,berpkaian serba putih..dia x pernah berkata2 tetapi selalu mengajarkan sy ayat2 dlm al-quran,dgn cara membacakan ayat2 Al-quran(contohnya ayat/surah utk buat air penawar,ayat untuk penyakit kencing manis).dr 6 ustaz yg sy jumpa trmasuk tok syeikh dr arab,mengatakan ciri2 lelaki itu adalah nabi khidir,,tp sy agak sangsi/ragu2,,sebab x logik dia blh dtg pd sy yg x berilmu/amalan pn x cukup
sy agak ragu2 kerana khuatir ader jin yg menyamar,biasala mereka ni blh buat mcm2 utk buat manusia tersesat.lalai/jd bangga diri.Saya tahu Allah tu maha Berkuasa,Dia tahu aper yg kita x tahu.Saya cuma orang biasa yg amalan sunat pn x prnah cukup,,jadi saya ckup khuatir ada jin yg berniat nk menyesatkan..Jadi sy minta pandangan sesiapa yg arif,,bkn niat nk bangga diri @ nk menunjuk2,tp utk maklumat,&agar penyakit was2 sy ni kurang sikit(sy ni ada penyakit was2 sikit dlm apa perkara sekalipun)..& sy dh byk kena tipu oleh jin yg menyamar.Ramai yg berkata,sbb arwah datuk,datuk2 saudara,moyang sy adalah al-hafiz & adalah perawat islam,jd ada tempiasnya pd sy.tp sy cuma seorang wanita je,yg nk hidup normal mcm org lain..maaf kalau ada yg kata sy berkhayal@nk menunjuk2,sy cuma makhluk Allah yg jahil yg ingin bertanya pd hamba Allah lain yg lebih berilmu dari saya.sekian

Nabi Khidir a.s. ni is 'The Greenman', bukannya 'Green Hornet', 'Green Goblin', 'Green Lantern' atau sebagainya... hihi. Lawak sikit..

Khidir tu bermaksud hijau takkan pakai putih pula. Nama sebenar Khidir ialah Bulya ibnu Mulkan dan dikatakan sebagai penjaga air. Dlm ilmu kerohanian Islam berjumpa dgn Nabi Khidir a.s. ni adalah salah satu pengalaman bagi org2 tertentu dan ada maksudnya yg tersendiri tetapi bukan matlamat dan bukan pula meminta2 utk bertemu dgn dia tetapi atas keizinan dan rahmat Allah s.w.t. Ada ilmu petua2 tertentu nak kenal confirmkan kalau sungguh bertemu dgnnya dan rahsianya perlulah dgn berguru. Kerana itu perlunya berguru dgn guru yg nyata yg sampai pada darjat2 tertentu terutamanya yg sebenar2 dikatakan guru mursyid. Guru mursyid adalah guru yg Allah lindungi sebab duduk pada makam kasih sayang dan kota pelindungNya. InsyaAllah terpelihara drp godaan tipudaya Iblis dan syaitan walaupun bukan taraf maksum spt Rasulullah s.a.w. Merujuk kpd mereka adalah sebaik2nya.

Dlm ilmu hikmah pun ada petua2nya dlm mengkhatam amalan ilmu2 tertentu dan kena berhati2 kalau datang apa2 makhluk yg tak dikenali dan yg menyamar pula ni. Ini pun perlu berguru dan ada rahsianya dlm berguru. Jgn ada apa2 syarat yg mengikat kita. Kalau silap terima sendiri cari bala bencana.

Saya pun bukannya arif dan boleh buat rujukan... takut ada salah dan silap dlm memberi apa2 informasi. Sape2 yg baca sila rujuk kpd guru masing2 yg lebih arif dlm hal kerohanian dan ilmu hikmah.



betul tu,sbb tu sy nk mnta pndangan kwn2 kt forum,sy takut kalau2 ade jn/syaitan yg menyamar,maka lain pulak jdnyer,sy terlupa,lelaki tua tu berjubah hijau,tu yg sy risau kot2 jin la plak,zaman skrg ni susah nk carik guru yg benar2 mengajar dgn khlas,ye la,skrg zaman duit,mana nk cari guru yg benar2 arif,sy pn x pasti.mungkin jgk lelaki itu dr keturunan sy,sy pn x pasti,hanya Allah yg tahu,tp harap sy x tersilap langkah.
setakat ni 'dia'cuma tunjukkan ayat dlm al-quran n cara2 buat air tawar untuk ubat penyakit(arwah nenda sy bomoh lekat tulang,cara dia berubat guna air tawar),(arwah datuk sy bomoh santau dn imam masjid,cara dia ubat org pun guna air),arwah moyang sy rakan seperjuangan tok kenali,juga perawat islam,arwah moyang pd moyang sy adalah sahabat sunan kalijaga,(agak2nyer ader kaitan x dgn lelak yg dtg tu),tujuan sy bkn nk menunjuk2,tp ader ksah benar tntang sepupu sy yg juga didatangi lelak tua,yg konon2 nk turunkan ilmu,mula2 dia bg ayat Quran.lama2 sepupu sy nampak semacam,dpt ilmu pengasihla,ilmu utnuk musnahkan org la,ilmu yg pelik2,ms dia meninggal(dia meninggal muda),semacam je azabnyer.sy mintak jauh sgt2,seksa dn azab sgt tgk arwah sepupu.Naauzubillah

Quote:
Originally posted by: mirnamar303

betul tu,sbb tu sy nk mnta pndangan kwn2 kt forum,sy takut kalau2 ade jn/syaitan yg menyamar,maka lain pulak jdnyer,sy terlupa,lelaki tua tu berjubah hijau,tu yg sy risau kot2 jin la plak,zaman skrg ni susah nk carik guru yg benar2 mengajar dgn khlas,ye la,skrg zaman duit,mana nk cari guru yg benar2 arif,sy pn x pasti.mungkin jgk lelaki itu dr keturunan sy,sy pn x pasti,hanya Allah yg tahu,tp harap sy x tersilap langkah.
setakat ni 'dia'cuma tunjukkan ayat dlm al-quran n cara2 buat air tawar untuk ubat penyakit(arwah nenda sy bomoh lekat tulang,cara dia berubat guna air tawar),(arwah datuk sy bomoh santau dn imam masjid,cara dia ubat org pun guna air),arwah moyang sy rakan seperjuangan tok kenali,juga perawat islam,arwah moyang pd moyang sy adalah sahabat sunan kalijaga,(agak2nyer ader kaitan x dgn lelak yg dtg tu),tujuan sy bkn nk menunjuk2,tp ader ksah benar tntang sepupu sy yg juga didatangi lelak tua,yg konon2 nk turunkan ilmu,mula2 dia bg ayat Quran.lama2 sepupu sy nampak semacam,dpt ilmu pengasihla,ilmu utnuk musnahkan org la,ilmu yg pelik2,ms dia meninggal(dia meninggal muda),semacam je azabnyer.sy mintak jauh sgt2,seksa dn azab sgt tgk arwah sepupu.Naauzubillah

Cara terbaik adalah buat solat istikharah mohon petunjuk Allah. Kalau benar nabi Khidir a.s. dia mesti memperkenalkan dirinya dulu dan ada petua2 lain ciri2 nak kenal dia. Sama macam kalau saya nak berjumpa dgn puan mirnamar, saya mesti memperkenalkan siapa saya sebenar masa bertemu.

Saya sudah berjumpa dgn org2 yg mendakwa pernah bertemu dgn nabi Khidir secara nyata. Ada diceritakan ciri2 dia dan macamana secara sah bertemu dgn dia. Inilah petua drp org2 arif yg dah ada pengalaman tetapi takkan diceritakan pada umum. Ada sorang lagi yg agak misteri yg pernah kawan saya beritahu pernah jumpa Nabi Khidir tapi saya belum ada rezeki nak jumpa dia. Kebenaran semua ni hanya Allah yg tahu wallahu'alam sebab saya belum ada rezeki pengalaman sebegini hanya kutip cerita2 drp yg lebih berpengalaman.

Guru mursyid pula memang kalau tiada petunjuk hidayah drp Allah kita bertemu pun tak endah. Mencarinya pun tidak. Org2 arif kata ada tak endah, hilang tak dicari, mati tak diingati. Org tengok takde apa2 pun sama macam kita juga. Guru mursyid ialah guru yg takde ambil apa2 faedah drp murid2nya. Tiada udang disebalik batu. Semua niat dan gerak drp Allah. Guru yg menyampaikan amanah utk jalan sebenar2 mentauhidkan Allah dan mengikuti pesuruhNya. Org2 yg sebenar2 berhajat utk kenal dan sampai kpd Allah dan Rasulnya maka Allah tunjukkan jalan2Nya pada sesiapa yg Dia kehendaki samada secara terus atau menerusi org2 pilihanNya semua atas limpah kurnia rahmatNya.

Kalau nak cari ilmu carilah ilmu apa2 pun drp mana2 sumber tetapi biarlah yg memberi manfaat bukan mudarat. Lebih baik utk dunia sama juga utk akhirat. Yg mendapat berkat rahmat bukannya bala laknat. Semua kita ni perlulah saling sama2 beringat2!!

Assalamualaikum sahabat.

Tak usahla heran dgn mimpi2 pelik tu, hakikatnya semuanya adalah talbis iblis i.e tipudaya syaitan. Jika kita masih lagi payah nak istiqamah solat tahajjud, masih susah nak kekalkan dhuha, masih susah nak kekalkan wudhuk, masih sukar nak tinggal bola, masih sukar nak tinggal akedemi fantasia, sukar nak tinggalkan mentor, sukar nak tinggalkan rokok dll seangkatannya maka jgn harap yang datang jumpa kita samada secara nyata maupun mimpi adalah daripada kalangan nabi2 , wali2 dan seangkatan dengannya. Dan tidak ada terkesannya diri kita melalui keturunan walupun keturunan nabi sekalipun jika masih tidak berada dalam iqtikad yang tepat, syariat yang sohih dan ubudiah yang sempurna. Maka cari lah guru yang mempunyai Rabitah dan Wasilah sehingga junjungan Besar Nabi Muhammad Rasulullah saw, sekurang2 mempunyai pertalian (secara tetap) sehingga kepada wali2 Allah yang masyur spt Tok Kenali, Tok Pulau Manis, Tok Paloh dll jika di Malaysia dengan mengambil jalan baiah maupun menerima semula Pusaka Wali Agama Islam itu di atas segala makna dan makni dan juzuk2nya secara keseluruhan... insya`allah.. malaikat pun kita boleh perintah dll..

Satu pengalaman saya, dlm tahun1980, dalam mimpi antara sedar dan tak sedar  saya dilawati oleh dua orang yang turun dari langit berjubah putih dan mengaku sebagai Imam Syafie dan juga Imam Ghazali mengajar saya mengaji. Apabila sedar sepenuhnya, Al-quran di sisi saya terbuka betul-betul di mukasurat ayat terakhir saya diajar oleh mereka berdua. Maka saya pun merujuk kepada guru saya (anak murid tok kenali yang sempat berkhidmat dengan tok kenali hampir 10 tahun) , dia menjawab... hebatnya syaitan nak tipu kamu..!.. so itu la ceritanya.. Jgn mudah percaya pada mimpi lebih2 lagi sebelum tidur tak berzikir dan tanpa wudhuk... Waullahu`alam

Dalam penerangan Tn Lutfi. Alam malakut memang banyak bahayanya kalau tak berhati2. Berkat dan rahmat drp pertalian rohani dgn wali2 Allah bersalasilah sampai ke junjungan besar rasulullah s.a.w. menjadi pendinding drp tipudaya2 yg halus2 ni. Yg datang boleh mengaku macam2. Yg didatangi perlu ada ilmu "counter"nya utk mengesahkan yg datang. Kena gaya yg menyamar jadi tak tahan lari lintang pukang atau habis terbakar.

rase kes tidur tak cuci kaki ni


Quote:
Originally posted by: mirnamar303

Salam,Saya cuma nk tanya sesiapa yang lebih arif,Sy selalu bermimpi(sekali dalam sebulan) didatangi lelaki agak berusia,janggut nya putih hingga ke dada,membawa tasbih ditangan kanan(bijinya brsaiz besar,seperti kayu kokka)& mmbawa tongkat kayu di tangan kiri,orangnya agak rendah,berpkaian serba putih..dia x pernah berkata2 tetapi selalu mengajarkan sy ayat2 dlm al-quran,dgn cara membacakan ayat2 Al-quran(contohnya ayat/surah utk buat air penawar,ayat untuk penyakit kencing manis).dr 6 ustaz yg sy jumpa trmasuk tok syeikh dr arab,mengatakan ciri2 lelaki itu adalah nabi khidir,,tp sy agak sangsi/ragu2,,sebab x logik dia blh dtg pd sy yg x berilmu/amalan pn x cukup
sy agak ragu2 kerana khuatir ader jin yg menyamar,biasala mereka ni blh buat mcm2 utk buat manusia tersesat.lalai/jd bangga diri.Saya tahu Allah tu maha Berkuasa,Dia tahu aper yg kita x tahu.Saya cuma orang biasa yg amalan sunat pn x prnah cukup,,jadi saya ckup khuatir ada jin yg berniat nk menyesatkan..Jadi sy minta pandangan sesiapa yg arif,,bkn niat nk bangga diri @ nk menunjuk2,tp utk maklumat,&agar penyakit was2 sy ni kurang sikit(sy ni ada penyakit was2 sikit dlm apa perkara sekalipun)..& sy dh byk kena tipu oleh jin yg menyamar.Ramai yg berkata,sbb arwah datuk,datuk2 saudara,moyang sy adalah al-hafiz & adalah perawat islam,jd ada tempiasnya pd sy.tp sy cuma seorang wanita je,yg nk hidup normal mcm org lain..maaf kalau ada yg kata sy berkhayal@nk menunjuk2,sy cuma makhluk Allah yg jahil yg ingin bertanya pd hamba Allah lain yg lebih berilmu dari saya.sekian

All times are GMT +8. The time now is 2:22 am.