Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Baju Melayu, Samping(Rahsia Bahagian Sebenar)

  


Salam,
Semoga dapat berkongsi maklumat bersama mengenai Baju Melayu, Samping dan Rahsia Pengertian Bahagian Sebenar Baju Melayu.

Ramai yang masih memakai Baju Melayu terutama pada hari jumaat, Hari perkahwinan dan hari kematian. Baju melayu juga masih banyak dijual dimerata-rata bazar dan sebagainya.Tetapi kebanyakan yang dijual adalah salah kerana ada bahagian yang tidak dibuat mengikut pakem atau cara-cara yang ditetapkan untuk seorang melayu .

Tahukah anda mengenai bahagian Baju Melayu yang sebenar telah diubah oleh British dan pengaruh barat bagi menutupi kebenaran sebenar asal bangsa melayu?



Antara jenis baju melayu

  • Baju Melayu Cekak Musang
  • Baju Teluk Belanga
  • Baju Kurung


  • Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar

    bahagian mana?

    Bahagian Lipatan kolar di tempat letak butang.

    dan

    Bahagian Lipatan samping... 




    saya tengah cari gambar ler...   nak explain takde gambar agak susah... 

    Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar

    owh, x tahu la pula saye selame nie..

    x cukup dgn penghapusan tulisan jawi?

    baju kite pown British nk "modify"?

    Ish3..

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    Bahagian Lipatan kolar di tempat letak butang.

    dan

    Bahagian Lipatan samping... 




    saya tengah cari gambar ler...   nak explain takde gambar agak susah... 

    rasanya ya kot..sebab pernah tengok baju melayu yg orang siak lame2 dulu pakai..berbeza sedikit..ingatkan itu transformasi dalam baju melayu masa tu..tapi tak tahulah yg sy tengok tu asli baju melayu punya atau tak..kalau ada gambar nya sy post kat sini...

    benarkah? hhuh...cpt2 upl0ad gmbar....

    tak banyak beza pon. org selalu tak perasan..

    Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar





    Lihat betul betul bahagian kolar butang....

    ia sepatutnya mengikut cara solat semasa memegang tangan



    sama juga dengan pemakaian samping dan kain lain.

    Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar

    Oh.. gitu ler rupenye..

    nasib baik nenek aku buat baju melayu nye ikut acuan betul..hehe..and dari kecik sampai sekolah asrama,pakai sampin cara sama..cikgu kat asrama dulu demo pakai sampin,tapi kitorg gelak,'alah pakai sampin adik sy pun reti cikgu..' rupenye kena cara yang betul camni..hehe

    saya sendiri pon tertipu, nasib baik bukan tertipu seumur hidup. dulu mase kecik bile org ajar tak tumpu perhatian betul-betul bile besar pakai tak ikut pakem melayu...

    belum bab tengkolok lagi.. org melayu amat pentingkan pakem...  jubah arab pon tak ikut islamic cam ni tapi ramai yg lebih kate jubah arab lebih mulia dari baju melayu...


    belum hal pakem keris, tengkolok dan banyak lagi... 


    Pakem = peraturan2 yg perlu diikut ... atau macam standard yg ditetapkan ...

    Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    saya sendiri pon tertipu, nasib baik bukan tertipu seumur hidup. dulu mase kecik bile org ajar tak tumpu perhatian betul-betul bile besar pakai tak ikut pakem melayu...

    belum bab tengkolok lagi.. org melayu amat pentingkan pakem...  jubah arab pon tak ikut islamic cam ni tapi ramai yg lebih kate jubah arab lebih mulia dari baju melayu...


    belum hal pakem keris, tengkolok dan banyak lagi... 


    Pakem = peraturan2 yg perlu diikut ... atau macam standard yg ditetapkan ...

    kih3..biasela budak2..sy dulu pun tak kisah sbb tak tahu disebaliknya,cuma terfikir,kenapa baju melayu yg tok puan sy buat ni mcm gini rupe.poket baju melayu memang 3 ker..haha..n mcm2 lagi sy tertanya2..tp skg abg nakhoda dah tunjuk kan kenapa..hehe..terima ksih atas info ini..

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    saya sendiri pon tertipu, nasib baik bukan tertipu seumur hidup. dulu mase kecik bile org ajar tak tumpu perhatian betul-betul bile besar pakai tak ikut pakem melayu...

    belum bab tengkolok lagi.. org melayu amat pentingkan pakem...  jubah arab pon tak ikut islamic cam ni tapi ramai yg lebih kate jubah arab lebih mulia dari baju melayu...


    belum hal pakem keris, tengkolok dan banyak lagi... 


    Pakem = peraturan2 yg perlu diikut ... atau macam standard yg ditetapkan ...

    Ada sedikit yg saya nak komen sini. Saya pun tak berapa pandai dlm hal ni. Tapi kalau pakai jubah dan serban pun ada pakemnya. Yg ini pakem utk org yg arif dlm bidang agama spt para ulamak dan guru2 agama sptmana yg dipraktikkan di zaman dahulu. Ini sedikit sebanyak diberitahu drp guru2 yg arif. Boleh tahu bidang mana org tu arif jika bersangkutan dgn hal2 agama kalau benar ikut pakemnya. Juga kalau di zaman dahulu apa senjata yg ulamak2 pakai? Apa makna warna jubah spt putih dan hitam? Apa maksud cara ikatan serban, panjang ekor serban dan juga letak jurai ekor serban di bahagian mana? Serban dan jubah juga ada maksudnya dan memakainya perlu tahu ibarat dan isyarat dlm pengajian ilmunya. Tapi sekarang ni org main belasah aje cara nak pakai macamana sebab tak ikut dan tak tak tahu langsung pakemnya sebab tak tahu asal usul budayanya sendiri.

    Pakem pon ramai org tak pernah dengar.. Tak ikut pakem seperti menghina dan melupakan melayu sendiri la. Tapi nak explain, saya sendiri belum khatam bab pakem. masih tengah belajar.


    baju jubah, serban dan banyak pakaian arab bukan dicipta akibat pengaruh islam..   zaman jahiliah dah ramai yg pakai. asal nyer pon bukan pakaian org islam atau majoriti islam.

    tapi memang tak jadi kesalahan pon pakai baju ape pon janji tidak melanggar peraturan dalam islam



    Quote:
    Originally posted by: beddezeuk

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    saya sendiri pon tertipu, nasib baik bukan tertipu seumur hidup. dulu mase kecik bile org ajar tak tumpu perhatian betul-betul bile besar pakai tak ikut pakem melayu...

    belum bab tengkolok lagi.. org melayu amat pentingkan pakem...  jubah arab pon tak ikut islamic cam ni tapi ramai yg lebih kate jubah arab lebih mulia dari baju melayu...


    belum hal pakem keris, tengkolok dan banyak lagi... 


    Pakem = peraturan2 yg perlu diikut ... atau macam standard yg ditetapkan ...

    Ada sedikit yg saya nak komen sini. Saya pun tak berapa pandai dlm hal ni. Tapi kalau pakai jubah dan serban pun ada pakemnya. Yg ini pakem utk org yg arif dlm bidang agama spt para ulamak dan guru2 agama sptmana yg dipraktikkan di zaman dahulu. Ini sedikit sebanyak diberitahu drp guru2 yg arif. Boleh tahu bidang mana org tu arif jika bersangkutan dgn hal2 agama kalau benar ikut pakemnya. Juga kalau di zaman dahulu apa senjata yg ulamak2 pakai? Apa makna warna jubah spt putih dan hitam? Apa maksud cara ikatan serban, panjang ekor serban dan juga letak jurai ekor serban di bahagian mana? Serban dan jubah juga ada maksudnya dan memakainya perlu tahu ibarat dan isyarat dlm pengajian ilmunya. Tapi sekarang ni org main belasah aje cara nak pakai macamana sebab tak ikut dan tak tak tahu langsung pakemnya sebab tak tahu asal usul budayanya sendiri.

    Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

    oleh Johan Iskandar

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    Pakem pon ramai org tak pernah dengar.. Tak ikut pakem seperti menghina dan melupakan melayu sendiri la. Tapi nak explain, saya sendiri belum khatam bab pakem. masih tengah belajar.


    baju jubah, serban dan banyak pakaian arab bukan dicipta akibat pengaruh islam..   zaman jahiliah dah ramai yg pakai. asal nyer pon bukan pakaian org islam atau majoriti islam.

    tapi memang tak jadi kesalahan pon pakai baju ape pon janji tidak melanggar peraturan dalam islam



    Quote:
    Originally posted by: beddezeuk

    Quote:
    Originally posted by: Nakhoda_Hitam

    saya sendiri pon tertipu, nasib baik bukan tertipu seumur hidup. dulu mase kecik bile org ajar tak tumpu perhatian betul-betul bile besar pakai tak ikut pakem melayu...

    belum bab tengkolok lagi.. org melayu amat pentingkan pakem...  jubah arab pon tak ikut islamic cam ni tapi ramai yg lebih kate jubah arab lebih mulia dari baju melayu...


    belum hal pakem keris, tengkolok dan banyak lagi... 


    Pakem = peraturan2 yg perlu diikut ... atau macam standard yg ditetapkan ...

    Ada sedikit yg saya nak komen sini. Saya pun tak berapa pandai dlm hal ni. Tapi kalau pakai jubah dan serban pun ada pakemnya. Yg ini pakem utk org yg arif dlm bidang agama spt para ulamak dan guru2 agama sptmana yg dipraktikkan di zaman dahulu. Ini sedikit sebanyak diberitahu drp guru2 yg arif. Boleh tahu bidang mana org tu arif jika bersangkutan dgn hal2 agama kalau benar ikut pakemnya. Juga kalau di zaman dahulu apa senjata yg ulamak2 pakai? Apa makna warna jubah spt putih dan hitam? Apa maksud cara ikatan serban, panjang ekor serban dan juga letak jurai ekor serban di bahagian mana? Serban dan jubah juga ada maksudnya dan memakainya perlu tahu ibarat dan isyarat dlm pengajian ilmunya. Tapi sekarang ni org main belasah aje cara nak pakai macamana sebab tak ikut dan tak tak tahu langsung pakemnya sebab tak tahu asal usul budayanya sendiri.

    Saya mengambil istilah yg tuan bagi tu utk menerangkan maksud di sini. Ada sebab dan hikmah mengapa Islam diturunkan pada Rasulullah s.a.w. yg sememang orang Arab. Memang kena bezakan budaya Arab dan budaya Islam tetapi ada sedikit kaitan juga sebab nabi s.a.w. dah memang dipilih oleh Allah drp kalangan orang Arab yg berada di Tanah Arab. Kalau orang yg mengaji bahagian tauhid dan tasauf dalam2 pasti akan mengerti apa kaitan serban dan jubah tu. Jgn hanya pakai zahir aje tapi tak tahu apa isi ilmu terkandung dlm pemakaian jubah dan serban ni. Semua tu terkandung rahsianya pada kita semua yg mengaku sebagai bangsa 'MUHAMMAD'. Itu yg kena kaji dan bongkar rahsianya. Dah ada beberapa orang yg saya jumpa yg buka bab ni. Kena tanya guru2 lama pondok pasti mengerti rahsia ni sebab pakaian ni mula2 dipakai di nusantara ini dikalangan pendakwah2 yg kebanyakannya keturunan ahlul bait yg juga ahli sufi lagi waliyullah. Darah mereka juga mengalir pada keturunan Raja2, Pembesar2 serta Bangsawan2 Melayu hinggalah budaya melayu dan juga bahasanya juga ada kaitannya mereka. Dlm hal pemakaian ikut budaya melayu ni saya rasa tuan lebih mengerti dan cuba kaji kaitan yg saya maksudkan.

    All times are GMT +8. The time now is 7:02 am.