Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Jenis Jenis Pedang

 



 


Perbindangan mengenai jenis jenis pedang, kegunaan dan sejarah termasuk semua negara dan tamadun

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar


Khukuri



The Kukri is a nepalese knife used by the Gurkhas.

The name of these knives can be spelt and pronounced numerous ways. The most common names are Kukri, and Khukuri. The Kukri design is centuries old with the blades typically between 12 to 15 inches long. There are however smaller knives with 6 to 8 inches blades and ceremonial versions ranging from 24 to 28 inches. Kukri sheaths normally hold 2 traditional small knives called the karda and chakmak. The chakmak is for sharpening the blade and starting fires with flint and the karda is for skinning. All Kukri knives have a notch at the base of the blade near the handle it is called the cho or kaudi. The sheath or scabbard is usually made of wood with a leather covering and a brass cap at the end. These knives are mostly made in Nepal or India and a majority of them are hand crafted.



 


======================================================= =======================



Kukri(Indian)
Blade Length 11 1/2 "
Overall Length 16 1/2"


 


======================================================= =======================



Ontario Knife Kukri (U.S.)
Said to be made specifically for Brigade Quartermasters a military surplus company. Black Kraton Handle
Black coated carbon steel blade.
Blade Length 11 3/4"
Overall Length 16 3/4"


======================================================= =======================



Kukri (Indian)
Blade Length 12 1/2"
Overall Length 18 1/2"


======================================================= =======================

Super Mini Jungle Kukri (Nepalese)
Blade Length 6"
Overall Length 10"

weights 350 grams.


======================================================= =======================

Officer's Kukri (Indian)
Carbon steel blade 3/16" thick.
Handle is buffalo horn.
Brass pommel and bolster.
Blade Length 9½"
Overall length 14"
Weight 1 lb.


======================================================= =======================

Gigantic Ceremonial Kukri (Indian)
Steel blade is 3/8" thick and more than 2½ feet long. Weighs 4 lbs. 6 oz.



======================================================= =======================

Tourist Export Kukri. (Nepalese)
The Scabbard has Nepalese coins
attached to it. The only coin with a
date is marked 1979.
Blade Length 9"
Overall Length 13"


======================================================= =======================

Kukri and matching Dagger (Indian)
Blade Length 11 1/2"
Overall Length 15 1/2"


======================================================= =======================

Tourist Kukri (Indian)
Brass handle and
Embroidered Scabbard
Overall Length 15 1/2"
Blade Length 12"


======================================================= =======================

Letter Opener Kukri - One peice brass Blade-Pommel, Horn Handle
Overall Length 6" Blade Length 3 3/4"


 


======================================================= =======================



The cho or kaudi or kaura. Some believe it is the symbol Shiva and her trident, others feel it repsents the female clitoris. Just like the clitorus the kaura comes in all shapes and sizes.


 


sumber dari http://www.random-abstract.com/kukri/


 


 

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar



Cenangkas

Sebilah senjata yang mempunyai bentuk seakan-akan parang. Hulu dan sarungnya diperbuat daripada kayu. Senjata ini bukannya senjata penikam tetapi fungsinya ialah sebagai senjata pemangkas.

Panjang hulu ke mata - 65cm

pedang 2 mata. susah jugak nak main

Ini ialah salah satu Senjata-senjata Tradisional Melayu

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Pedang bengkok yg Arab pakai itu panggil syamsir atau omputih panggil scimitar.

yerp, betul. main jenis melibas


 



 


 


beddezeuk said...


Pedang bengkok yg Arab pakai itu panggil syamsir atau omputih panggil scimitar.


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar


yerp, betul. main jenis melibas



Di Jepun dikatakan pedang katana asalnya juga lurus tetapi evolusi kemudiannya menjadikan bentuk bengkok macam pedang syamsir. Bentuknya yg bengkok utk memudahkan para samurai melibas musuh semasa menunggang kuda yang laju serta juga mengelakkan tersangkut pedang tersebut pada badan musuh.   

kalau tak silap, bengkok tu berlaku masa teknik sepuhan dan ketuk berulang. 



beddezeuk said...


 


Di Jepun dikatakan pedang katana asalnya juga lurus tetapi evolusi kemudiannya menjadikan bentuk bengkok macam pedang syamsir. Bentuknya yg bengkok utk memudahkan para samurai melibas musuh semasa menunggang kuda yang laju serta juga mengelakkan tersangkut pedang tersebut pada badan musuh.   


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar


kalau tak silap, bengkok tu berlaku masa teknik sepuhan dan ketuk berulang. 



Boleh jadi jugak tapi apa yg diberitahu tentang pedang katana itu pernah saya baca dalam buku tapi tak ingat judulnya.

Kampilan


 



Kampílan adalah jenis panjang pedang bermata tunggal , digunakan di pulau-pulau Filipina Mindanao, Kedah, dan Luzon.Bentuk Hulu yang yang dipercayai untuk mewakili mulut terbuka sejenis makhluk mitos. 


Maguindanao dan Maranao tanah besar Mindanao memilih senjata ini sebagai bertentangan dengan Tausūg Sulu yang berpihak kepada yang barung . Nama Kapampangan yang Kampilan adalah "Talibong" dan hulu pada Talibong mewakili Naga naga, namun makhluk yang diwakili berbeza di antara kumpulan etnik yang berbeza. Penggunaannya oleh Illocanos juga telah dilihat dalam pelbagai rekod purba.


Satu wielder ketara yang kampílan Datu Lapu-Lapu (Raja Mactan ), dan pahlawan-pahlawan itu, yang mengalahkan Sepanyol dan membunuh penjelajah Portugis Ferdinand Magellan di Pertempuran Mactan pada April 27, 1521. <


Sebutan kampílan dalam epik purba Filipina yang berasal dari kawasan bukan Islam yang lain seperti Hiligaynon Hinilawod dan Ilocano Biag ni Lam-Ang adalah bukti yang mungkin bagi penggunaan meluas pedang seluruh nusantara pada zaman purba. Hari ini, kampílan yang digambarkan di Filipina seni dan tradisi purba.

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Apa kaitan pedang dengan warisan keluarga? adakah sama mcm keris? contoh keris bugis. jika warisnya sudah pasti org bugis.. (maksud sy bukan dibeli) 

pedang tidak bersifat seperti keris, rencong atau badik yang boleh mewakili diri . tetapi masih boleh menyokong dan menguatkan asal usul jika ia barang pusaka.


 


Sang_Panji said...


Apa kaitan pedang dengan warisan keluarga? adakah sama mcm keris? contoh keris bugis. jika warisnya sudah pasti org bugis.. (maksud sy bukan dibeli) 


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar


pedang tidak bersifat seperti keris, rencong atau badik yang boleh mewakili diri . tetapi masih boleh menyokong dan menguatkan asal usul jika ia barang pusaka.


 


 



maksudnya kalau memang warisan... memang benarlah petunjuk susur galur kita? begitu? terima kasih... sbb kemusykilan dah terjawab

kene tengok bentuk  dan object itu dulu baru tahu.


 


Sang_Panji said...


 


maksudnya kalau memang warisan... memang benarlah petunjuk susur galur kita? begitu? terima kasih... sbb kemusykilan dah terjawab


Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

saya cukup minat Kampilan Bolo, senjata ni dipakai oleh commando filipina.


ada kata ini ginunting



bentuk macam sama dengan Ginunting


Last update on August 29, 5:04 pm by Nakhoda_Hitam.
Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Saya minat senjata filipina, dan saya juga belaja main senjata moro ini dari orang suluk di sabah disatu ketika dulu. Antara senjata -senjata yang saya belajar main adalah kampilan, ginunting, laring, jannab, balasiong, sundang kalis, kalis, sangot, barong, pria,punal, kerambit,perisai, tombak,kapak, dan lembing.


Bestnya belajar silat mereka (suluk) belaja main senjata dulu. Mula-mula kan dengan senjata-senjata yang panjang dulu. lepas panjang senjata mata dua dan senjata mata satu, lepas tu belaja senjata dua. mula-mula dua panjang, lepas tu satu panjang satu pendek, lepas tu dua pendek, lepas tu belaja satu pendek satu tangan kosong, Lagi lama main maka makin pendek senjata. Tangan kosong adalah last sekali belaja bagi yang mahir saja. Terbalik dengan kita sini tangan kosong dulu. Mereka senjata dulu.

All times are GMT +8. The time now is 9:37 pm.