Sign Up KerisWarisan helps you connect and share with the people in your life.

Jampi serapah

JAMPI SERAPAH NI BOLEH DI KATEGORI ADATLA..COZ ORG DULU PAPE PUN NAK WAT ADA DIA PUNYA JAMPI..

Ni bkn saje2la nak ckp coz bapa saya yg ajo msa kecik2 tp skg tak amal,takut tak betul lak.Dlu mse kecik2 ner la tau bapak sruh baca,baca je la kang dpt pelempang free je..

Tp betulla klau yakin mesti menjadi..

Ape yg nak dibincangkan sejauh mana pandangan org kita tntng benda ni..

1.Asal usul?

2.Sejauh mana keberkesanan dia?

3.Drpd perspektif islam?

Dan lain2 lagila...Mengikut pendpt kwn2 KW...



Kalau orang jawa biasanya jampi serapah ni lebih kepada doa2 kepada Allah..Tapi kadang2 orang yang tak tahu bahasa jawa ni senang2 jer tembak cakap jampi org jawa ni syirik la....sebab bunyi jampi tu mmg kadang2 pelik.....Tapi kalau yang betul akan didahului dengan ayat2 dari Al-Quran..Dan jampi tu lebih kepada doa2 untuk menyembuhkan penyakit...kalau tak silap saya la...sayo budok baru belajar...

Quote:
Originally posted by: barum82

Kalau orang jawa biasanya jampi serapah ni lebih kepada doa2 kepada Allah..Tapi kadang2 orang yang tak tahu bahasa jawa ni senang2 jer tembak cakap jampi org jawa ni syirik la....sebab bunyi jampi tu mmg kadang2 pelik.....Tapi kalau yang betul akan didahului dengan ayat2 dari Al-Quran..Dan jampi tu lebih kepada doa2 untuk menyembuhkan penyakit...kalau tak silap saya la...sayo budok baru belajar...

setuju dgn nak barum..jampi serapah tu doa jugak cumer bukan dlm bahasa arab, kadang2 lagi berkesan  berdoa tanpa perkataan...dengan hati. Hati tak der bahasa apa2 pun. Kadang2 berdoa bahasa sendiri lagi berkesan sebab kita faham mendalam. Org Islam Afrika timur tu kalau berdoa mungkin bunyinya sangat teruk...sesetengah org fanatik terus kata kufur dan syirik !. Standard ler tu barum. Bagi tok cakap lah jawa tu tak per. Ramai pun yg dah baik sakitnya dgn doa2 jawa ni..!!!

Quote:
Originally posted by: KIDEYS_KERIS

Quote:
Originally posted by: barum82

Kalau orang jawa biasanya jampi serapah ni lebih kepada doa2 kepada Allah..Tapi kadang2 orang yang tak tahu bahasa jawa ni senang2 jer tembak cakap jampi org jawa ni syirik la....sebab bunyi jampi tu mmg kadang2 pelik.....Tapi kalau yang betul akan didahului dengan ayat2 dari Al-Quran..Dan jampi tu lebih kepada doa2 untuk menyembuhkan penyakit...kalau tak silap saya la...sayo budok baru belajar...

setuju dgn nak barum..jampi serapah tu doa jugak cumer bukan dlm bahasa arab, kadang2 lagi berkesan  berdoa tanpa perkataan...dengan hati. Hati tak der bahasa apa2 pun. Kadang2 berdoa bahasa sendiri lagi berkesan sebab kita faham mendalam. Org Islam Afrika timur tu kalau berdoa mungkin bunyinya sangat teruk...sesetengah org fanatik terus kata kufur dan syirik !. Standard ler tu barum. Bagi tok cakap lah jawa tu tak per. Ramai pun yg dah baik sakitnya dgn doa2 jawa ni..!!!

Nasib Baik ada tok kideys tolong 'backup' kan...

Quote:
Originally posted by: barum82

Kalau orang jawa biasanya jampi serapah ni lebih kepada doa2 kepada Allah..Tapi kadang2 orang yang tak tahu bahasa jawa ni senang2 jer tembak cakap jampi org jawa ni syirik la....sebab bunyi jampi tu mmg kadang2 pelik.....Tapi kalau yang betul akan didahului dengan ayat2 dari Al-Quran..Dan jampi tu lebih kepada doa2 untuk menyembuhkan penyakit...kalau tak silap saya la...sayo budok baru belajar...

Hehe..he Ni mesti barum org jawa ni...

Klau bahsa jawa mesti start "niat ingsun"...........

Umaiyah...saya mmg org jawa...Dan tahu la sikit2 bab jampi2 dalam bahasa jawa ni...hehehe...niat nginsun tu takde pun digunakan dalam doa2 jawa tu...niat nginsun tu untuk niat2 mcm niat puasa dlm bahasa jawa... biasanya yang org salah mengerti bila dengar ayat 'Gusti Allah'....

Quote:
Originally posted by: barum82

Umaiyah...saya mmg org jawa...Dan tahu la sikit2 bab jampi2 dalam bahasa jawa ni...hehehe...niat nginsun tu takde pun digunakan dalam doa2 jawa tu...niat nginsun tu untuk niat2 mcm niat puasa dlm bahasa jawa... biasanya yang org salah mengerti bila dengar ayat 'Gusti Allah'....

Klau dah tau kena la citer sket...

Quote:
Originally posted by: barum82

Nasib Baik ada tok kideys tolong 'backup' kan...



Tok bukan saja nak back-up barum....benda tu benar tok sokong ajer...kalau tok tak setuju siaplah kau kena bangkang. !!!!

Jampi serapah yang macam mana tuh?

ade org bile baca al fatihah hembus kat air pon dikira jampi serapah..

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Jampi serapah yang macam mana tuh?

ade org bile baca al fatihah hembus kat air pon dikira jampi serapah..

Tp jampi yg ditiup mesti senafas,klau tiup sket atau tiup meludah dah mcm bomoh lak...amalan syaitan...

Biar saya start syer dulula...Untuk mandian...disenangi org dan pemanis...

Sebelum nak jirus pertama niat...

Bismillahirahmanirrahim....."Niat ingsun adus nur cahya dari Allah, padang gemilang cahyane rasulullah, murub mancur cahyaning zattullah"

Sape penah guna? ni yang saya tau,klau salah betulkanla...


kalau cerita LUDAH MUHAMMAD SAW MAMPU MENGUSIR RACUN tu cam mana plak? Nabi Muhammad guna syaitan ker?

Sumber : 
50 Mukjizat Rasulullah
Fuad Kauma

atau kisah ni yang salah?


Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Jampi serapah yang macam mana tuh?

ade org bile baca al fatihah hembus kat air pon dikira jampi serapah..

Tp jampi yg ditiup mesti senafas,klau tiup sket atau tiup meludah dah mcm bomoh lak...amalan syaitan...

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

Jampi serapah yang macam mana tuh?

ade org bile baca al fatihah hembus kat air pon dikira jampi serapah..

Tp jampi yg ditiup mesti senafas,klau tiup sket atau tiup meludah dah mcm bomoh lak...amalan syaitan...

kalau cerita LUDAH MUHAMMAD SAW MAMPU MENGUSIR RACUN tu cam mana plak? Nabi Muhammad guna syaitan ker?

Sumber : 
50 Mukjizat Rasulullah
Fuad Kauma

atau kisah ni yang salah?


Rasulullah kan insan mulia, dpt mukjizat segalanya terus drp Allah,dan melalui malaikat jibril...

Wallahualam...tak penah lak dengar..Klau yer pun ia adalh tidak mustahil,sbb rasulullah mmpunyai mukjizat...

Kita tak leh la ikut coz mukjizat bkn sunnah..

Ulama mengatakan syaitan dan jin suka dgn hembusan yg kuat spt meludah..ia bersama dgn tiupan tu..

Wallahualam...klu kita baca pape pun bisa kita akan kunyah sirih campur air liur tape...takpun tiup senafas yg panjang bkn pendek...

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

kalau cerita LUDAH MUHAMMAD SAW MAMPU MENGUSIR RACUN tu cam mana plak? Nabi Muhammad guna syaitan ker?

Sumber : 
50 Mukjizat Rasulullah
Fuad Kauma

atau kisah ni yang salah?


Ni mcm penah dgr...Pasal nabi dan sahabat lari drp musuh msuk dlm gua,pas tu labah2 wat sarang dgn cpt spy musuh tak tau nabi sorok dlm gua tu kan...

Sbb nabi letih dia tertido atas riba sahabat,ada ular lalu dan mematuk sahabat, oleh krn sahabat tu syg pd nabi dan taknak kejutkan nabi, dia pun diam mnahan ksakitan lalu air mata dia menitis di muka nabi, dan nabi tersedar,dan mengubati bisa pd sahabat..

Betulla ada kisah ni, abg nakhoda mngingatkan saya kisah,pengorbanan sahabat,dan kasih syg sahabt pd nabi terlalu dalam kan...

Tp lupala abg nakhoda sahabat nya tu sape eekk??

Dia kena kejar dgn sape?

entah, tak berapa ingat.tapi yg kena gigit ular abu bakar kot. yg pasti guna air liur.


Quote:
Originally posted by: umaiyah82

Quote:
Originally posted by: Nakhoda_Hitam

kalau cerita LUDAH MUHAMMAD SAW MAMPU MENGUSIR RACUN tu cam mana plak? Nabi Muhammad guna syaitan ker?

Sumber : 
50 Mukjizat Rasulullah
Fuad Kauma

atau kisah ni yang salah?


Ni mcm penah dgr...Pasal nabi dan sahabat lari drp musuh msuk dlm gua,pas tu labah2 wat sarang dgn cpt spy musuh tak tau nabi sorok dlm gua tu kan...

Sbb nabi letih dia tertido atas riba sahabat,ada ular lalu dan mematuk sahabat, oleh krn sahabat tu syg pd nabi dan taknak kejutkan nabi, dia pun diam mnahan ksakitan lalu air mata dia menitis di muka nabi, dan nabi tersedar,dan mengubati bisa pd sahabat..

Betulla ada kisah ni, abg nakhoda mngingatkan saya kisah,pengorbanan sahabat,dan kasih syg sahabt pd nabi terlalu dalam kan...

Tp lupala abg nakhoda sahabat nya tu sape eekk??

Dia kena kejar dgn sape?

Melayu Sebagai Cara Hidup Dan Bukan Sekadar Warisan, kebudayaan, kesenian dan Sejarah

oleh Johan Iskandar
All times are GMT +8. The time now is 10:19 am.